Sökning: "Konventionen om barnens rättigheter"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Konventionen om barnens rättigheter.
1. DELAKTIGHET OCH OMSORG – DEN EVIGA DRAGKAMPEN? : En kritisk diskursanalys av medieframställningar av barns rättigheter
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : De senaste åren har inneburit förändringar i barnrätt med bland annat införandet av barnkonventionen som svensk lag 1 januari 2020 (Åklagarmyndigheten, 2020) och konventionen som lag skapar möjligheter för en förändrad syn på barn som rättighetsbärare (Singer, 2022). Samtidigt har en kartläggning av domar om vårdnad, boende och umgänge visat på att barns rätt till delaktighet beaktas i låg utsträckning i domarna (Jämställdhetsmyndigheten, 2021), och i tidigare forskning är barns delaktighet i sådant som rör dem ett återkommande ämne av intresse. LÄS MER
2. Barn beskriver sina rättigheter : En kvalitativ intervjustudie med barn i förskoleklass om barns rättigheter.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur barn i förskoleklass upplever sina rättigheter. Det är en fenomenologisk studie där barns beskrivningar av fenomenet barnets rättigheter träder fram. LÄS MER
3. Barnkonventionen blir Svensk lag : En studie som undersöker de förväntade förändringarna
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka förändringar som förväntas av en inkorporering av Förenta Nationernas barnkonvention i svensk lagstiftning. Sveriges riksdag röstade sommaren år 2018 igenom regeringens förslag om att inkorporera barnkonventionen, vilket innebär att konventionen blir svensk lag. LÄS MER
4. "...man ska ju kunna ha en förskolegrupp i en container!" : En studie om pedagogisk miljö för små barns inflytande i förskolan
Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskningSammanfattning : För oss som bor i en demokrati känns det som en självklarhet att kunna vara med och påverka det som sker omkring oss. Hur ser det då ut för våra yngsta medborgare, barn 1-3 år som befinner sig i förskolan? Vilken möjlighet har de till inflytande och delaktighet? Använder sig förskollärare av den pedagogiska miljön för att ge de små barnen ökat inflytande i verksamheten. LÄS MER
5. Absolut barnfattigdom vs. relativ barnfattigdom : en argumentationsanalys av debatten kring Rädda Barnens årsrapport om barnfattigdom i Sverige
L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : This essay is an analysis of the on-going debate concerning child poverty in Sweden. In what follows, I will outline the most significant definitions of child poverty currently in use. These are absolute poverty, absolute poverty in a Swedish context and relative poverty. LÄS MER