Sökning: "Kopplar mellan samhälle och kultur"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Kopplar mellan samhälle och kultur.

  1. 1. Gestaltningen av tid i Arrival

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Viktor Neregård; Jakob Burström; [2024]
    Nyckelord :Arrival 2016 ; Pusselfilm; Berättarnivåer; Heterogen temporalitet; storytid och diskurstid;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur det går att arbeta med tid och berättarnivåer som element för att skapa effektiva, komplexa och ändå begripliga pusselfilmer, genom att analysera hur tiden och tidsuppfattningen i filmen Arrival (2016) gestaltas för tittaren. Analysen utgår från hur den icke linjära tidsuppfattningen skildras för tittaren. LÄS MER

  2. 2. Selektering och urvalsprocessen inom elitidrott, hur upplevs den i praktiken av elever/spelare : en kvalitativ studie inom fotboll och ishockey

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :David Dottemar; Johan Ek Johansson; [2022]
    Nyckelord :Selection; Selection football; Selection ice hockey; PG Fahlstrom; Elite investment; Selektering och urval; Selektering fotboll; Selektering ishockey; PG Fahlström; Urval; Elitsatsning; Selektering;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med studien är att utforska hur elever/spelare resonerar kring sina upplevelser om urval och selekteringsprocessen inom NIU-gymnasium samt elitidrott (fotboll och ishockey) på manliga ungdomssidan från 16 år och uppåt. Syftet är vidare att belysa vilka egenskaper elever/spelare upplever är viktigast vid uttagningsprocessen. LÄS MER

  3. 3. Förbundsbildning av Räddningstjänsten Skåne Nordväst - En studie om bildandet av räddningstjänstförbund mellan tre kommuner ur ett organisations- och beslutsteoretiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Robert Korosec; [2019]
    Nyckelord :Räddningstjänstförbund; Räddningstjänst; Sammanslagning förvärv; Publik verksamhet; Offentlig verksamhet; Beslutsfattande; Förbundsbildning; Skåne Nordväst; Fire department; Rescue service; Mergers acquisitions; Decision making; Public service;

    Sammanfattning : Formerna för styrning och organisering av kommunal räddningstjänst har under de senaste 40 åren förändrats där sammanslagningar och förbundsbildningar har blivit ett vanligt förekommande fenomen. Fenomenet verkar härstamma från den amerikanska tillverkningsindustrin i slutet av 1800-talet och nu tycks fenomenet även kommit till den kommunala räddningstjänsten. LÄS MER

  4. 4. Corporate Social Responsibility Bostadsbolagens sociala ansvarstagande och relationerna mellan CSR och genus

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Elvira Andersson; Anna Lundström; [2016]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility CSR ; hållbarhet; socialt ansvar; genus; jämställdhet; Corporate Social Responsibility CSR ; sustainability; social responsibillity; gender; equality;

    Sammanfattning : Titel: Corporate Social Responsibility - Bostadsbolagens sociala ansvarstagande och relationerna mellan CSR och genus.Ämne kurs: Fastighetsvetenskap, Kandidatuppsats, 15 hpFörfattare: Anna Lundström & Elvira AnderssonHandledare: Karin Staffansson PauliNyckelord: Corporate Social Responsibility (CSR), hållbarhet, socialt ansvar, genus, jämställdhet. LÄS MER

  5. 5. Definierade varumärken : En bildanalytisk studie av Norrlands Guld och Mariestads reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Kultur, samhälle, mediegestaltning; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Ida Svensson; Josefine Brink; [2013]
    Nyckelord :Brand; consumption; advertising; TV advertising; identity; brand identity; Norrland Guld; Mariestads; Spendrups; marketing; Varumärke; konsumtion; reklam; Tv-reklam; identitet; varumärkesidentitet; Norrlands Guld; Mariestads; Spendrups; marknadsföring;

    Sammanfattning : As a consumer often chooses product or service to satisfy the specific needs or desires. However, there is more often than not several brands that manufacture the same product, which means we also have to choose between these brands before we can calm our needs. This choice is usually an active decision. LÄS MER