Sökning: "Kränkande behandling på nätet"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Kränkande behandling på nätet.

  1. 1. Skolans roll vid kränkande behandling på nätet : En studie om arbetet mot nätmobbning på en skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Emma Nordahl; [2020]
    Nyckelord :Kränkande behandling; mobbning; internet; sociala medier; förebyggande arbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att synliggöra en grundskolas tolkning och förebyggande arbete mot kränkande behandling på internet. Genom att svara på vilken syn de olika professionerna i skolan har, från rektor till klasslärare, om skolans förebyggande arbete mot kränkande behandling på internet kommer syftet besvaras. LÄS MER

  2. 2. ”Ett hot är ett hot, även på nätet” En studie av våld och kränkningar på två högstadieskolor

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Kristina Hunehäll Berndtsson; [2017-06-22]
    Nyckelord :diskursanalys; skola; klass; makt; fallstudie; kränkningar; våld;

    Sammanfattning : Studien syftade till att belysa kränkningar och våld på högstadiet samt skolpersonals åtgärdsstrategier. Studiedesignen var en fallstudie bestående av två skolor (årskurs 6-9 respektive 7-9) valda för att de representerade demografiska ytterligheter ifråga om samhällsklass. LÄS MER

  3. 3. Det som inte löst sig på fritiden kommer tillbaka in i skolan : En studie om fritidshemspersonals attityder och uppfattningar om arbete mot kränkande behandling på nätet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecca Jansson; Malin Nordin; [2017]
    Nyckelord :Fritidshem; fritidspedagogik; kränkande behandling; nätmobbning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka fritidshemspersonalens attityder och uppfattningar om kränkande behandling på nätet, samt deras uppfattning om verktyg för att motverka mobbning som sker på nätet. Detta har studerats genom en kvantitativ undersökning i form av en enkät som besvarats av personal arbetande på fritidshem i Sverige, samt genom två halvstrukturerade kvalitativa intervjuer med utbildade fritidslärare arbetande i olika verksamheter i samma kommun. LÄS MER

  4. 4. Att förebygga mobbning En studie om hur Norrskolan använder Friendsprogrammet i sitt anti-mobbningsarbete John

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :John Brandt; Rebecca Viktorsson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur en skola i norra Sverige (årskurs 4-9) använder Friendsprogrammet i sitt anti-mobbningsarbete, med fokus på nätmobbning. Semi-strukturerade telefonintervjuer med en kvalitativ ansats har använts vid inhämtning av empiri. LÄS MER

  5. 5. Ett gemensamt engagemang för att skapa förändring? : En kvalitativ studie om utvalda organisationers abete mot kränkande behandling på nätet

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Beatrice Eklund; Therese Edvall; [2015]
    Nyckelord :degrading treatment; internet; cooperation; children and youth; kränkande behandling; internet; samverkan; barn och unga;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur utvalda organisationer arbetar mot kränkande behandling på nätet bland barn och unga. Metoden som användes var kvalitativ och det empiriska materialet inhämtades genom intervjuer. LÄS MER