Sökning: "Kränkande reklam"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Kränkande reklam.

  1. 1. I ögat av en firestorm- en netnografisk studie om svenska parakrisers dynamik

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Johanna Dovander; Lovisa Bergström; [2019]
    Nyckelord :strategic communication; crisis communication; public relations; paracrisis; firestorm; social media; crisis management; moral cultures; victimhood culture; strategisk kommunikation; kriskommunikation; parakris; sociala medier; krishantering; moralkulturer; offerkultur; Social Sciences;

    Sammanfattning : In Sweden, we increasingly face headlines where organizations are accused of inappropriate statements, offending ads and unethical actions. These firestorms, which emerge without any warnings, cause major challenges for organizations’ marketing communication. LÄS MER

  2. 2. Lagom kontroversiellt eller kränkande? : En kvantitativ studie om kontroversiell reklam och konsumenter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Andrew Andersson; Kristoffer Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Controversial advertising; Offensive advertising; Brand attitude; Word of mouth; Electronic word of mouth; Kontroversiell reklam; Kränkande reklam; Varumärkesattityd; Word of mouth; Elektronisk word of mouth;

    Sammanfattning : Detta arbete inspirerades av att ha observerat reklamkampanjer som fått väldigt stor spridning till följd av att de uppmärksammats pga. att konsumenter har ogillat eller gillat budskapet i kampanjen vilket gett upphov till diskussioner muntligen eller online. LÄS MER

  3. 3. Consumers' Attitudes Toward Sexual Appeal in Advertising

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Jakob Hedström; Johanna Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Sexual Appeal; Advertising; Young Consumers; Level of Nudity; Gender of the Consumer; Gender of the Model; Culture; Personality; Consumers’ Attitude; Sexuell marknadsföring; reklam; unga konsumenter; nakenhetsnivå; konsumentens kön; modellens kön; kultur; personlighet; konsumentattityd;

    Sammanfattning : To use sexual messages in advertisements are becoming more common by each day, it is known as a method that can be highly effective to influence consumers’ attitudes. However, it is important to carefully consider how the appeal is used as high levels of sexual appeal can be perceived as unethical or offensive to consumers. LÄS MER

  4. 4. Maktens reklam : En jämförande studie av könsdiskriminerande reklam, utifrån Reklamombudsmannen och genus

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Annelie Enström; Lina Lindkvist; [2013]
    Nyckelord :Gender; Sexism; Stereotype; Marketing; Advertisement; Genus; Genusordning; Reklamombudsmannen; RO; RON; Könsdiskriminering; Könsdiskriminerande reklam; Sexism; Sexistisk reklam; Sexobjekt; Stereotyp; Könsroller; Reklam; Marknadsföring.;

    Sammanfattning : Reklam kan ibland anses framställa kvinnor och män på ett nedvärderande sätt. I Sverige har alla rätt att anmäla den reklam som anses vara könsdiskriminerande. LÄS MER

  5. 5. Könsdiskriminerande reklam – varför är den fortfarande tillåten?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Nina Bengtsson; [2013]
    Nyckelord :Law and Political Science;

    Sammanfattning : Den könsdiskriminerande reklamen har diskuterats under många år och varit under utredning ett flertal gånger. Syftet med denna uppsats är att ta reda på om det behövs lagstiftning som förbjuder könsdiskriminerande reklam eller om en sådan lag skulle vara grundlagsstridig. LÄS MER