Sökning: "Kränkande reklam"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Kränkande reklam.
1. I ögat av en firestorm- en netnografisk studie om svenska parakrisers dynamik
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : In Sweden, we increasingly face headlines where organizations are accused of inappropriate statements, offending ads and unethical actions. These firestorms, which emerge without any warnings, cause major challenges for organizations’ marketing communication. LÄS MER
2. Lagom kontroversiellt eller kränkande? : En kvantitativ studie om kontroversiell reklam och konsumenter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : Detta arbete inspirerades av att ha observerat reklamkampanjer som fått väldigt stor spridning till följd av att de uppmärksammats pga. att konsumenter har ogillat eller gillat budskapet i kampanjen vilket gett upphov till diskussioner muntligen eller online. LÄS MER
3. Consumers' Attitudes Toward Sexual Appeal in Advertising
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : To use sexual messages in advertisements are becoming more common by each day, it is known as a method that can be highly effective to influence consumers’ attitudes. However, it is important to carefully consider how the appeal is used as high levels of sexual appeal can be perceived as unethical or offensive to consumers. LÄS MER
4. Maktens reklam : En jämförande studie av könsdiskriminerande reklam, utifrån Reklamombudsmannen och genus
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Reklam kan ibland anses framställa kvinnor och män på ett nedvärderande sätt. I Sverige har alla rätt att anmäla den reklam som anses vara könsdiskriminerande. LÄS MER
5. Könsdiskriminerande reklam – varför är den fortfarande tillåten?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Den könsdiskriminerande reklamen har diskuterats under många år och varit under utredning ett flertal gånger. Syftet med denna uppsats är att ta reda på om det behövs lagstiftning som förbjuder könsdiskriminerande reklam eller om en sådan lag skulle vara grundlagsstridig. LÄS MER