Sökning: "Kränkningar online"

Visar resultat 6 - 10 av 28 uppsatser innehållade orden Kränkningar online.

  1. 6. "...jag tror ju inte ens att vi ser toppen av isberget." En kvalitativ studie om skolkuratorers perspektiv på kränkningar och mobbning på sociala medier.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Jean Hansen; Vanja Nilsson; [2021]
    Nyckelord :School counselors; cyberbullying; preventive work; remedial work; social constructivist perspective; street-level bureaucracy; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of the study was to explore how school counselors experience and describe youth´s vulnerability on social media. Furthermore, the study intended to explore the school's preventive and remedial work to combat abusive treatment or bullying on social media. LÄS MER

  2. 7. Den virtuella lekplatsen : En kvalitativ studie om fritidslärares syn på sociala mediers påverkan på elevers relationer i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Matilda Mattsvåg; Jenna Pihlström; [2020]
    Nyckelord :Sociala medier; fritidslärare; sociala band; samklang; relationsskapande; ansvar; konflikter; online; offline; kränkningar; näthat; gemenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare på fritidshem upplever att sociala medier påverkar elevers relationer, vilka för- och nackdelar det finns med dessa, samt hur fritidslärare ser på sin egen samt vårdnadshavarnas roll i elevernas sociala medie-användande. Insamlingen av empiriskt material har skett via intervjuer av fritidslärare som arbetar på sju olika skolor i Stockholms innerstad och förorter. LÄS MER

  3. 8. Digital värdegrund på fritidshemmet : En utforskande essä om riskmedvetenhet kring digitala plattformar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Liselott Wågdalen; [2020]
    Nyckelord :Digital risk; After-school centre; After-School teacher; Challenges; ICT; Dialogue; Perspective; Pedagogy; Perceptions; Possibilities; Digital groundwork; Abusive behavior; Digitala risker; Fritidshem; IKT; Lärare i fritidshem; Lärarperspektiv; Pedagogik; Dialog; Utmaningar; Digital förberedelse; Kränkande beteende; Digital värdegrund;

    Sammanfattning : This is a scholarly essay in which i examine and reflect on my issues related to digital risk and behavior in school and after-school centre. I have two questions that i wanted to focus on. LÄS MER

  4. 9. Låt oss diskutera näthat! : Hur en interaktiv produkt kan engagera unga gällande näthat på sociala medier.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Albemo; Nils Wilhelmsson; [2019]
    Nyckelord :Online hate speech; Social media; Counter-strategies; Interaction design; Serious games; Näthat; Sociala medier; Motstrategier; Interaktionsdesign; Serious games;

    Sammanfattning : Det finns många fördelar med sociala medier men likväl flera baksidor. Baksidorna inom denna kontext inkluderar kränkningar, trakasserier och hot. Näthat som begrepp är dessutom svårdefinierat, vilket gör ämnet än mer relevant att diskutera. LÄS MER

  5. 10. Nätrelaterad brottslighet kopplat till unga vuxna på sociala medier. Erfarenheter, upplevelser och åsikter om nätkränkningar och nätmobbning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Charlotte Bohm; Amel Bukaric; [2019]
    Nyckelord :näthat; nätkränkningar; nätmobbning; sociala medier; unga vuxna;

    Sammanfattning : Näthat på sociala medier är ett socialt fenomen som blivit aktuellt med den globala digitaliseringen. Forskning generellt beskriver näthat som ett samlingsbegrepp av olika beteenden såsom kränkningar eller mobbning som sker online. LÄS MER