Sökning: "Krativitet"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Krativitet.

  1. 1. Kreativitetens påverkan på hälsan ur en skapande och utvecklande arbetsmiljö

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi; Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Margareta Söderberg; Moa Rydkvist Sterner; [2010]
    Nyckelord :krativitet och hälsa; innovation; grupper; grupprocesser; ledarskap; pedagogiskt ledarskap; lärande; lärandeprocesser;

    Sammanfattning : Vår studie undersökte kreativitetens påverkan på hälsan ur en skapande och utvecklande arbetsmiljö. Framför allt om kreativiteten har någon betydelse för en mer hälsosam arbetsmiljö? Vår studie behandlar ämnena kreativitet, sociokulturellt perspektiv, lärande, ledarens roll och hälsan. LÄS MER

  2. 2. Konstnärliga skapandet, det är ett lustfyllt lidande : Fyra konsthantverkares tankar om lusten och olusten i deras skapande

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Sofie Lindberg; [2008]
    Nyckelord :Lust och olust; Krativitet; Skapande; Konsthantverkare; Skapandeprocessen;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att skapa förståelse för hur lusten och olusten påverkar skapandet. Utifrån syftet formulerades problemformuleringarna: Hur beskrivs lust och olust hos skapande människor och vilka likheter och skillnader finns det hos skapande människor? Vilka faktorer påverkar lusten och olusten? Hur gör skapande människor för att få lusten tillbaka om de känner olust? Metoden jag använde mig av var kvalitiva intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Vadå begåvad? : en kvalitativ studie om begåvade barn

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskning

    Författare :Johanna Fredricsson; Emma Palmqvist; [2005]
    Nyckelord :begåvade barn; definitioner av begåvning. i behov av stöd; självbild; särbegåvning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa de (sär-)begåvade elevernas upplevelser av sin begåvning, hur de ser på sin begåvning samt synliggöra vilka behov de själva upplever att de har i skolan, detta studerat ur ett barnperspektiv. Inledningsvis redogörs för aktuell forskning som är kopplat till begåvningsbegreppet, dels problematik kring begåvningbegreppet, normalitet, intelligens och krativitet, vilka som är i behov av stöd, vidare beskrivs särbegåvningens kännetecken, understimulans och underprestation, hur de särbegåvade ser på sig själva och vilka undervisningsmetoder som kan tillämpas på de särbegåvade eleverna. LÄS MER