Sökning: "Kreativ Redovisning"
Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden Kreativ Redovisning.
11. Kreativ redovisning - ett svenskt problem?
Magister-uppsats, Institutionen för ekonomiSammanfattning : Den externa redovisningens uppgift är att förse olika intressenter med information om företagets finansiella situation. Den visar inte bara på hur det har gått för ett företag utan ger också en grund för möjliga investeringar i företaget. LÄS MER
12. Big Bath Accounting : En studie om ledningens beteende
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolanSammanfattning : Strategin Big Bath Accounting betecknar situationer då VD upprättar externredovisning efter förutbestämda mål och medvetet ändrar företagetsredovisningsmetoder. Artiklar som ifrågasätter företags externa redovisningförekommer regelbundet i svensk affärspress. LÄS MER
13. Uppskjutna skattefordringar : -en kartläggande studie av förändringen i redovisningen mellan åren 2000 och 2001
Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitetSammanfattning : Redovisningsrekommendationer har stort fokus i dagsläget och sedan år 2005 ska alla börsnoterade företag inom Europeiska Unionen redovisa i enlighet med IAS/IFRS. Införandet av nya rekommendationer har dock visat sig vara problematiskt vissa gånger och rekommendationen om inkomstskatter är inte ett undantag. LÄS MER
14. Den slopade koncernspärren : Synen på konsekvenserna av en lagändring
Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : I och med införandet av International Accounting Standards Boards (IASB)redovisningsregler - International Financial Reporting Standards (IFRS) och International Accounting Standards (IAS), för att främja för en harmonisering av redovisningen har medlemsstaterna i Europa börjat närma sig en alltmer likriktad redovisning. I arbetet mot en mer global och jämförande marknad har de olika medlemsstaterna tvingats ändra på kulturellt trygga och betingade ramverk. LÄS MER
15. Kreativ redovisning - en studie av begreppet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka och kartlägga begreppet kreativ redovisning. Vi har antagit ett utifrånperspektiv vilket innebär att vi objektivt granskar och analyserar uppfattningar kring begreppet kreativ redovisning. Vår ansats är kvalitativ och våra metoder består av en litteraturstudie och i intervjuer. LÄS MER