Sökning: "Kreativ lust"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Kreativ lust.

  1. 1. Fritidshemmet i naturen – Uppleva, upptäcka, lära om naturvetenskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Erik Lundqvist Otterhed; [2023-10-19]
    Nyckelord :Outdoor education; nature science; curiosity; forest; outdoor learning; naturvetenskap i fritidshem och utforskande arbetssätt.;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att identifiera olika faktorer som kan bidra till en utvecklande undervisning i fritidshemmet där elevernas nyfikenhet och intresse för naturen och naturvetenskapliga frågor, samt viljan och drivkraften att utforska naturen, tas tillvara. Syftet med min undersökning är att finna svar på hur lärare i fritidshem kan väcka elevers intresse för naturvetenskap, om det finns olika didaktiska val och undervisningshandlingar som är framgångsrika, vilken betydelse lärarens uppmärksamhet har när det gäller att fånga upp det som intresserar eleven samt hur läraren följer upp och vidareutvecklar det som eleven har blivit intresserad av? Bakgrunden till val av studie är att det inte finns mycket skrivet kring naturvetenskap i fritidshemmet samt att den forskning som finns mest handlar om skolan och förskolan (Memisevic, 2019). LÄS MER

  2. 2. Att skriva är att agera? - Skrivande som bränsle för en kreativ gestaltning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Ester Hedlund; [2020-06-10]
    Nyckelord :Musikal; skådespeleri; inlevelseförmåga; Stanislavskij; Yat; genusnyfiken gestaltning; föreställningsförmåga; fantasi; karaktärsanalys;

    Sammanfattning : I mitt självständiga arbete har jag valt att undersöka hur jag kan använda skrivandet som verktyg för att fördjupa mitt skådespeleri. Jag har läst litteratur om skådespelartekniker, genusnyfiken gestaltning och skrivit scener som jag praktiskt utfört tillsammans med motläsare. LÄS MER

  3. 3. Att skriva är att agera? Skrivande som bränsle för en kreativ gestaltning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Ester Hedlund; [2020-03-06]
    Nyckelord :Musikal; skådespeleri; inlevelseförmåga; Stanislavskij; Yat; genusnyfiken gestaltning; föreställningsförmåga; fantasi; karaktärsanalys;

    Sammanfattning : I mitt självständiga arbete har jag valt att undersöka hur jag kan använda skrivandet som verktyg för att fördjupa mitt skådespeleri. Jag har läst litteratur om skådespelartekniker, genusnyfiken gestaltning och skrivit scener som jag praktiskt utfört tillsammans med motläsare. LÄS MER

  4. 4. Att förmedla en intention. Ett konstnärligt utforskande av utmaningarna i att översätta musikdramatik.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Elsa Fryklund; [2019-10-08]
    Nyckelord :Översättning; musikdramatik; musikal; engelska; svenska; språk; kreativ lust; dramatik;

    Sammanfattning : I mitt självständiga arbete undersöker jag vad som krävs för att en svensk musikdramatisk översättning ska bli så bra som möjligt. Jag har valt att sätta ord på min egen arbetsprocess och synliggöra vad det är jag faktiskt gör ”när jag gör”. LÄS MER

  5. 5. Varierade uppfattningar av entreprenöriellt lärande : En studie av hur pedagoger samt skolledare uppfattar entreprenöriellt lärande

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Susanne Köhler; [2017]
    Nyckelord :bedömning; elevers utveckling; entreprenöriellt lärande; fenomenografisk ansats pedagog- samt skolledarperspektiv; semistrukturerade intervjuer; skolutveckling; uppfattningar.;

    Sammanfattning : Entreprenöriellt lärande finns inskrivet i styrdokumenten för den svenska skolan, vilket innebär att begreppet givits en stärkt ställning, både i Sverige samt i övriga europeiska länder. Att vara entreprenöriell kan omfatta att vara nyfiken, kreativ, innovativ, hitta lösningar, våga tro på sig själv, samverka, uppleva tilltro till sin egen förmåga samt att uppleva lust till sitt eget lärande. LÄS MER