Sökning: "Kreativ personlighet"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Kreativ personlighet.

  1. 1. Ett första intryck : Hur manligt sminkanvändande påverkar uppfattningen av personlighetsegenskaper

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Johanna Joo; Cajsa Drigoris; [2022]
    Nyckelord :smink; personlighet; sexuell läggning; perception; stereotyper;

    Sammanfattning : Manligt sminkanvändande är något som vuxit och blivit en stor del av samhället. Trots detta förknippas det fortfarande med femininitet och homosexualitet. Syftet med denna studie var att öka förståelsen för hur sminkanvändning hos män påverkar hur de uppfattas av dess omgivning. LÄS MER

  2. 2. Samband mellan kreativitet och timingvariabilitet, kontrollerat för intelligens och personlighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :John Eliasson; [2020]
    Nyckelord :timing; timing variability; creativity; creative originality; creative effectiveness; intelligence; personality; timing; timingvariabilitet; kreativitet; kreativ originalitet; kreativ effektivitet; intelligens; personlighet;

    Sammanfattning : Kreativitet är en av de mest eftertraktade och värderade mänskliga förmågorna, särskilt inom konst, teknologi och vetenskap. Vetenskapliga studier av kreativitet har visat svaga samband med personlighet och intelligens, egenskaper som annars är starka prediktorer för prestation. LÄS MER

  3. 3. Robot eller människa, vad spelar det för roll? - En undersökning av kravet på mänskligt skapande inom upphovsrätten, i ljuset av kreativ artificiell intelligens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Daniel Holmdahl; [2018]
    Nyckelord :immaterialrätt; AI; artificiell intelligens; upphovsrätt; copyright; computer generated works; intellectual property; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Artificial intelligence (AI) is a growing technological phenomenon that is predicted to, within the near future, be able to create creative works such as novels, artistic pictures, music, and the likes, equivalent in quality to the works of humans. As opposed to the works made by humans, AI-creations will not be protected by copyright, as copyright is limited to things made by humans. LÄS MER

  4. 4. Kan kreativitet manipuleras? : En experimentell studie om hur prestationskrav under tidspress påverkar kreativiteten

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Emma Agestad; Mia Lindgren; [2017]
    Nyckelord :Creativity; Alternative Uses Task; manipulation; performance requirements; personality; time constraint; Kreativitet; Alternative Uses Task; manipulation; prestationskrav; personlighet; tidspress;

    Sammanfattning : Kreativitet är ett populärt begrepp som frekvent förekommer i arbetslivet. Trots begreppets popularitet varierar förutsättningar till att vara kreativ mellan arbetsplatser, och många medarbetare upplever att de inte får utlopp för sin kreativitet i sin arbetsroll. LÄS MER

  5. 5. Kan gerillamarknadsföringsmetoder ha personligheter? En studie utifrån Dimensions of Brand Personality

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lina Öberg; Ellen Frick; Simon Ekholm; [2017]
    Nyckelord :Marketing; Dimensions of Brand Personality; guerrilla marketing; brand personality; creative marketing; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: “Kan gerillamarknadsföringsmetoder ha personligheter? - En studie utifrån Dimensions of Brand Personality.” Seminariedatum: 2017-06-02 Kursnamn: FEKH29 - Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Simon Ekholm, Ellen Frick, Lina Öberg Handledare: Annette Cerne Nyckelord: Marknadsföring, Dimensions of Brand Personality, gerillamarknadsföring, varumärkespersonlighet, kreativ marknadsföring Syfte: Att undersöka om de olika gerillamarknadsföringsmetoderna kan associeras till någon speciell personlighet utifrån Jennifer Aakers teori om Dimensions of Brand Personality. LÄS MER