Sökning: "Kreativ process"

Visar resultat 11 - 15 av 202 uppsatser innehållade orden Kreativ process.

  1. 11. Artificiell Intelligens : En kvalitativ studie om hur AI-verktyg påverkar programmeringsyrken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kevin Nöjd; Erik Ohlsson; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; AI-Tools; Future of AI; Programming Professions; Programming; Artificiell Intelligens; AI-verktyg; Framtiden för AI; Programmeringsyrken; Programmering;

    Sammanfattning : Att ständigt behöva ändra sitt arbetssätt är något som är vanligt inom IT-branschen. Genom att anpassa sig till artificiell intelligens (AI) kan företag och individer dra nytta av fördelarna med tekniken. Däremot finns det en del utmaningar som är centrala att känna till. LÄS MER

  2. 12. Låt platsens identitet leda vägen : En studie om att skapa ett inkluderande wayshowingsystem där platsens identitet visar vägen till skolans profilområden.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Linnéa Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :rumslig gestaltning; informationsdesign; wayshowing; mental karta; imageability; platsidentitet; normkreativitet;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete som görs inom ämnet informationsdesign och rumslig gestaltning. Studien syftar till att undersöka orienterbarheten av en kreativ grundskola med profilinriktningarna dans, musik, teater och konst. LÄS MER

  3. 13. Explainability to enhance creativity : A human-centered approach to prompt engineering and task allocation in text-to-image models for design purposes

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Celina Burlin; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : As the power, utility, and prevalence of generative AI technologies continue to grow, the debate on whether and how designers should incorporate text-image models into the design process is gaining momentum. To ensure productivity, creativity, and human values, this project seeks to address design interaction and task allocation between designers, and generative AI models become essential. LÄS MER

  4. 14. Kreativitet före, under och efter en aktivitet i VR. : En fenomenologisk studie om den kreativa upplevelsen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Norberg; [2023]
    Nyckelord :Kreativitet; fenomenologi; Maurice Merleau-Ponty; Virtual Reality;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att bidra med kunskap om det komplexa begreppet kreativitet. Utifrån ettfenomenologiskt perspektiv är det upplevelsen av kreativitet i en datorsimulerad virtuell miljö som är ifokus. LÄS MER

  5. 15. Förskollärares perspektiv på barns inflytande i kreativa lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Matilda Pettersson; Marie Olsson; [2023]
    Nyckelord :Barnperspektiv; barns perspektiv; inflytande; delaktighet; kreativa lärprocesser; förskola;

    Sammanfattning : Vår studie belyser hur förskollärare resonerar kring barns inflytande i kreativa lärprocesser. Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur förskollärare resonerar kring barns inflytande och delaktighet i de kreativa lärprocesserna. I forskningen använde vi oss av tre olika förskolor. LÄS MER