Sökning: "Kreativa Produkter"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden Kreativa Produkter.

  1. 1. Korpar - de goda, de onda och tricksterfigurerna : Larsson och Korsells Pax-serie och Olczaks Jack-serie i dialog med myter och folktro om korpar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Nina Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Åsa Larsson Ingela Korsell; Martin Olczak; Pax series; Jack series; intertextuality; folk beliefs; myths; folkloresque; folklore; ravens; Åsa Larsson Ingela Korsell; Martin Olczak; Pax-serien; Jack-serien; intertextualitet; folktro; myter; folkloresk; folklore; korpar;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka intertextuella samband gällande de ambivalenta föreställningar om korpen, som förknippad med, exempelvis döden och vishet, som återfinns i folklore och korpar i Nidstången, Draugen (Larsson & Korsell 2014; 2018) och Spådomen om Jack (Olczak 2018). Undersökningen utgår från folktro och myter om korpar från fornnordisk och keltisk mytologi samt från den nordamerikanska urbefolkningen. LÄS MER

  2. 2. From Support to Disruption : Highlighting the discrepancy between user needs, current AI offerings and research focus for professional video creators, a situated user study.

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sietse van den Nieuwenhuijzen; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Video Production; User-Centered Design; AI Ethics; Generative AI; Artificiell Intelligens; Videoproduktion; Användarcentrerad Design; AI-etik; Generativ AI;

    Sammanfattning : Artificial intelligence (AI) has the potential to transform various industries, including the creative industry [1]. The potential disruption is facilitated by technology-driven products, with these products it is increasingly important to keep user goals, behaviour and needs at the centre during the development and designing phase. LÄS MER

  3. 3. Unica : Hållbar kosmetika för hotell, resa och hem

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Lovisa Granlund; [2023]
    Nyckelord :Hållbarhet; Förpackning; Grafisk design; Plastfri livsstil; Visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Konsumenter stöter på mängder av förpackningar både i butik och via nätet. En förpackning har stor betydelse när det kommer till att återspegla en produkt och ett varumärke. LÄS MER

  4. 4. Kampanjer kopplade tillbiologisk mångfalds visuella ochretoriska uttryck

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Johansson Amanda; [2023]
    Nyckelord :Grafisk design; Biologisk mångfald; Visuell kommunikation; kampanjer; retorik.;

    Sammanfattning : Problemformulering:  Den biologiska mångfalden har de senaste årtiondena minskat drastiskt och vi är just nu i “jordens sjätte massutdöende” (Naturskyddsföreningen, 2023). Biologisk mångfald är inte enbart viktig för att det ska finnas variationer bland arter utan är avgörande för även vi människors överlevnad. LÄS MER

  5. 5. Termos och kaffepanna för utomhusbruk

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Fabian Thufvesson; [2022]
    Nyckelord :kaffe; Kaffepanna; termos; friluftskaffepanna; friluftsliv; utomhusliv; Lemmel; Lemmelkaffe; examensarbete; Miun; Mittuniversitetet; Design av termos; design av kaffepanna; rostfritt stål; tester;

    Sammanfattning : Denna rapport redogör processen och det slutgiltiga resultatet av ett kandidatexamensarbete vid Mittuniversitetet, Sundsvall. Arbetet har utförts i projektform i samarbete och på uppdrag av företaget Lemmel. Lemmels mission är att erbjuda kokkaffe av högsta kvalité och företaget med tillhörande sortiment (kaffe, kläder, posters etc. LÄS MER