Sökning: "Krigsspel"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet Krigsspel.

  1. 1. Beslutsstödsplan : En tillgång eller ett hinder

    Magister-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Pontus Tyrling; [2023]
    Nyckelord :Taktisk planering; PUT-modellen; beslutstödsplan; officerare;

    Sammanfattning : Innan ett anfall med mekaniserade förband har en stridsplan utformats, genomarbetats och samtliga inblandade är införstådda med vad chefens målbild är för att lösa uppdraget. Under planeringen har det genomförts ett kortare krigsspel och där har uppdagats tidpunkter i ett eventuellt händelseförlopp som skulle kunna innebära att planen behöver modifieras. LÄS MER

  2. 2. Användarbehov för sannolikhetsberäknande appar för användning under en match i krigsspel

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Marcus Hedenberg; Sverker Berggren; [2023]
    Nyckelord :Wargame; Warhammer 40k; App Development; Ongoing Match; Probability; Krigsspel; Warhammer 40k; Apputveckling; Pågående match; Sannolikhet;

    Sammanfattning : I den här studien så utvecklades en app som kan räkna ut och visa sannolikhetsfördelningen av skada som enheter gör i Warhammer 40k. Syftet var att appen skulle fungera som ett hjälpmedel för spelare där den ger information som är viktig för många av valen man gör i spelet. LÄS MER

  3. 3. Comparison of ’Fog of War’ models in digital wargames : Using Entity-Component-System architecture and ArcGIS

    M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Karim Osama Obeia; Agata Łucja Wójcik; [2023]
    Nyckelord :Fog of War; Wargame; Line of Sight; ECS; Entity Component System; ArcGIS; Krigsdimma; Krigsspel; Siktlinje; ECS; Entity Component System; ArcGIS;

    Sammanfattning : Fog of War is a term for uncertainty in situational awareness. Fog of War is an essential part of a wargame which causes the participating units’ perception of the environment to be distorted and altered. Introducing a certain amount of uncertainty helps to better mimic the situation on the battlefield. LÄS MER

  4. 4. Wargaming elections interference : A serious influence game for teaching elements of cognitive warfare

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Charles Perring; [2022]
    Nyckelord :Cognitive warfare; serious games; wargames; influence operations; Kognitiv krigföring; krigsspel; påverkansoperation;

    Sammanfattning : Försvarsvilja är ett centralt begrepp i det svenska Totalförsvaret. Begreppet beskriver en individuell och kollektiv benägenhet att tycka eller handla i ett försvarsrelaterat syfte. Psykologiskt försvar skyddar försvarsviljan från främmande påverkanskampanjer som försöker urholka den. LÄS MER

  5. 5. AI for an Imperfect-Information Wargame with Self-Play Reinforcement Learning

    Master-uppsats, KTH/Matematik (Avd.)

    Författare :Filip Ryblad; [2021]
    Nyckelord :ReBeL; deep reinforcement learning; self-play; game theory; imperfect-information; ReBeL; djup förstärkningsinlärning; självspelande; spelteori; imperfekt information;

    Sammanfattning : The task of training AIs for imperfect-information games has long been difficult. However, recently the algorithm ReBeL, a general framework for self-play reinforcement learning, has been shown to excel at heads-up no-limit Texas hold 'em, among other imperfect-information games. LÄS MER