Sökning: "Kris och utveckling barn"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Kris och utveckling barn.
1. Barn som anhöriga : Barns upplevelse när en förälder vårdas palliativt- tiden före och efter döden
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Att förlora en förälder är en traumatisk upplevelse att genomgå under barndomen. Förlusten av en förälder medför att barnets trygghet och livsvärld påverkas negativt och barnet tvingas genomgå en kris- och sorgreaktion. LÄS MER
2. Att förlora en familjemedlem som barn
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Omkring 3500 barn mister varje år en förälder i Sverige. Hur många som förlorar ett syskon per år är oklart men siffror visar att ca 400 personer under 14 år avled 2014. Att förlora en familjemedlem under barndomen öppnar upp för senare utveckling av ohälsa. LÄS MER
3. Samtalsmetodik i yrkesrollen som socionomer : En kvalitativ studie om skolkuratorer
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA); Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : En del socionomer kan uppleva obehag att samtala med människor som är i kris eller mår dåligt. Skolkuratorer är en av de som kan uppleva en osäkerhet huruvida de ska samtala med barn och ungdomar. LÄS MER
4. Barns besök på IVA ur barnets och sjuksköterskans perspektiv : En systematisk litteraturstudie
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Barns besök inom intensivvården har tidigare varit förbjudet. En bristande kompetens beskrivs av sjuksköterskor kring att möta barn som närstående vilket resulterar i att sjuksköterskor lättare exkluderar barn. Barn upplever blandade känslor kring besök på IVA och uttrycker ett behov av involvering. LÄS MER
5. Samtalsmetodik i yrkesrollen som socionomer : En kvalitativ studie om skolkuratorer
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS); Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : En del socionomer kan uppleva obehag att samtala med människor som är i kris eller mår dåligt. Skolkuratorer är en av de som kan uppleva en osäkerhet huruvida de ska samtala med barn och ungdomar. LÄS MER