Sökning: "Krishantering och Ledarskap"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden Krishantering och Ledarskap.

  1. 1. Hantering av elkrisen. En kvalitativ studie om ledningens krishantering och kriskommunikationen under den rådande elkrisen i svenska elföretag.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gustav Ahlm; Pavel Dan; [2023-02-16]
    Nyckelord :kris; krishantering; kristeam; risk; kriskommunikation; extern kommunikation; intern kommunikation;

    Sammanfattning : Företag och organisationer har genom alla tider behövt utstå, hantera och överleva diverse olika kriser. Den senaste tiden har världen återigen befunnit sig i en tid av ovisshet i och med den rådande elkrisen som brutit ut i Europa vilket har fått stora konsekvenser för den svenska elmarknaden. LÄS MER

  2. 2. Ledarskap i kristider : En studie om företagsledares agerande och möjlighetsskapande till följd av Rysslands invasion av Ukraina

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Johan Mörsell; Erik Wallström; Albin Brolin; [2023]
    Nyckelord :Crisis management; krishantering; kris; ledarskap; svenska tillverkningsföretag; Rysslands invasion av Ukraina.;

    Sammanfattning : Kriser är ett ofta nämnt begrepp i media, inom organisationer och i dagligt tal bland människor. Begreppet har speciellt brukats flitigt under de senaste åren till följd av Covid-19 pandemin och Rysslands invasion av Ukraina vilket väckt forskarna i den här studiens nyfikenhet för begreppet. LÄS MER

  3. 3. Penningtvättskandalen vid Swedbank och dess inverkan på utbildning i finansiell brottsbekämpning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Nils Granath; Jacob Krensler; [2023]
    Nyckelord :Krishantering; Penningtvätt; Utbildning; Förändringsprocess;

    Sammanfattning : Titel: Penningtvättskandalen vid Swedbank och dess inverkan på utbildning i penningtvätt Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Jacob Krensler och Nils Granath Handledare: Svante Brunåker Datum: 2023 - juni Syfte: Syftet med detta examensarbete är att analysera förändringarna inom ledarskapet gällande utbildning av penningtvätt som föranletts av penningtvätt-skandalen hos Swedbank år 2019. Arbetet bygger på Lewins modell inom förändringsprocesser och vi använder den som underlag för arbetet. LÄS MER

  4. 4. Att som event överleva en pandemi och komma igen : Vad kan svenska arrangörer av kulturevenemang lära sig av COVID-19-pandemin?

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Projekt, innovationer och entreprenörskap

    Författare :Sam Anlér; [2023]
    Nyckelord :Evenemang; Event; Arrangemang; Covid-19; Covid; Pandemi; Pandemin; Projektledning; Kultur; Motivation; Engagemang; Kris; Krishantering; Evenemangsindustrin; Eventbranschen; Eventindustrin; Volontär; Funktionär; NärCon; Stream; Live Stream; Cosplay; Konvent; Varumärke; Marknadsföring; Finans; Finanser; Framtidsplanering;

    Sammanfattning : Evenemangen i Sverige drabbades finansiellt, varumärkesmässigt och motivationsmässigt negativt av pandemin. Främst var det på grund av de regleringar som behövde göras för att skydda folkhälsan men mycket berodde också på de osäkerheter och den avsaknad av information som fanns kring viruset. LÄS MER

  5. 5. Kvinnligt ledarskap i krishantering : En multimodal analys av kvinnliga politikers kriskommunikation i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Louri Akmekjian; Fartun Rage Ali; [2023]
    Nyckelord :Multimodal analysis; crisis communication; gender stereotypes; transformative leadership; Facebook;

    Sammanfattning : This essay examines the communication strategies employed by Jacinda Ardern and Erna Solberg during the Covid 19 crisis, with a focus on how they exhibit feminine leadership at- tribute s that show empathetic and interpersonal skills . W e find that both Ardern and Solberg demonstrated similarities in language and visual elements from their Facebook posts during the selected period 21 03 2020 to18 06 2021 to communicate their main messages. LÄS MER