Sökning: "Kristian Can"

Visar resultat 1 - 5 av 179 uppsatser innehållade orden Kristian Can.

  1. 1. Metod för ett automatiserat frågebesvarande i det svenska språket

    M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Kristian Penna; [2023]
    Nyckelord :question answering; natural language processing; artificial intelligence; machine learning; deep learning; artificial neural networks; transformer; BERT; sentence transformers; semantic textual similarity; frågebesvarande; språkteknologi; artificiell intelligens; maskininlärning; djupinlärning; artificiella neurala nätverk; transformer; BERT; sentence transformers; semantisk textlikhet;

    Sammanfattning : I ärendehanteringssystem utgör avslutade ärenden en värdefull datamängd bestående av par av frågor och svar som organisationer med rätt metoder kan dra nytta av för att utvinna fördelar. I denna studie har en Sentence Transformers-modell blivit finjusterad för question answering som tillsammans med en datamängd från ett ärendehanteringssystem automatiskt kan besvara organisationsspecifika frågor i det svenska språket. LÄS MER

  2. 2. Riesling In Rock : A quantitative study about how music affects the sensory perception of wine

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Kristian Rönnlund; [2023]
    Nyckelord :Wine; Music; Sensory analysis; Riesling; Vin; Musik; Sensorisk analys; Riesling;

    Sammanfattning : Abstract Aim. To see if different auditory conditions affect the perceived intensity of the sensory attributes scent, acidity, sweetness, fruitiness, minerality and liking of wine, additionally the aim is to see if the effect is the same for different wines made from the same grape. Background. LÄS MER

  3. 3. Consumer Attention Marketing Strategies : How do companies’ perception of online consumers’ attention span affect their digital marketing strategies?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Jonas Helgesson; Kristian Stojkovic; [2023]
    Nyckelord :Consumer Attention Span; Digital Marketing Strategies; Consumer Behaviour; Digital Media Platforms; Konsumenters Uppmärksamhetsförmåga; Digitala Marknadsföringsstrategier; Konsumentbeteende; Digitala Medieplattformar;

    Sammanfattning : The world of digital marketing is advancing at a rapid rate, an ever so increasing number of individuals are connected to the world wide web and subsequently being exposed to marketing messages in the thousands each day. For marketers this poses a unique challenge when it comes to creating a marketing segment which conveys their message effectively by attaining the attention of the consumer. LÄS MER

  4. 4. Usability Of Training Applications Without Social Features

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Kristian Franzén; [2023]
    Nyckelord :Training application; Social interaction; User experience; Web application; Träningsapplikation; Social samspel; Användarupplevelse; Webbapplikation;

    Sammanfattning : There are currently a lot of training applications on the market where users can share their progress or compare their achievements with other users. It is hard to find a training application without the option of sharing one’s progress. LÄS MER

  5. 5. Utveckling av en justerbar cykelbarnstol för barn mellan 5 och 9 år

    M1-uppsats, KTH/Produktionsutveckling

    Författare :Paul Kassdaoud; Kristian Malki; [2023]
    Nyckelord :Child bicycle seat; Bicycle; product development; adaptability; adjustable functions; Cykelbarnstol; Cykel; produktutveckling; anpassningsbarhet; justerbara funktioner;

    Sammanfattning : Arbetet handlar om utveckling av dagens cykelbarnstolar där det insåg bristande på komfort och anpassningsförmåga för barn mellan 5 och 9 år. Målet med detta arbete var att utveckla en cykelbarnstol som tar hänsyn till barnets motoriska förmåga vid denna ålder och erbjuder förbättrad komfort. LÄS MER