Sökning: "Kristina Röst"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Kristina Röst.
1. Mellan utbildning och läraryrket : Från skolbänk till slöjdbänk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : När vi läste Kristina Hedströms (2021) studie Det blir att det finns rätt förutsättningar tog vi avstamp i slutreflektionen i Hedströms arbete, upplevelsen av ett kunskapsglapp mellan lärarutbildningen och läraryrket. Syfte med denna studie har varit att undersöka hur nyutexaminerade slöjdlärare som arbetar med trä- och metallslöjd upplever sin första tid i yrket och om de anser att det funnits ett eventuellt glapp mellan utbildningen och yrket. LÄS MER
2. Sexuella övergrepp i syskonrelation - en kvalitativ studie ur familjens perspektiv.
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Nuvarande forskning om sexuella övergrepp i syskonrelation saknar familjens röst. Syftet med denna studie är att lyssna på föräldrars berättelser om hur familjen uppfattat, begripliggjort och hanterat sin situation sedan sexuella syskonövergrepp avslöjats. LÄS MER
3. Vem där? Röst och perspektiv i Kristina Sandbergs Liv till varje pris
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/LitteraturvetenskapSammanfattning : Uppsatsen undersöker röst, perspektiv samt den rytmiska och stilistiska presentationen av dessa i Kristina Sandbergs roman Liv till varje pris. Uppsatsen undersöker romanens mångstämmighet och därmed dess eventuella polyfoni och dialogicitet... LÄS MER
4. ”Jag kunde inte ens prata med katten” – en kvalitativ studie om kvinnors upplevelser av röstanvändning och röstbesvär
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Föreliggande studie syftade till att undersöka hur kvinnor upplever röstbesvär. Studien bestod av två delar. LÄS MER
5. Hur börd får bananen vara? : En diskursanalys om den EU-anpassade eleven
Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : I denna kandidatuppsats har syftet varit att undersöka hur vi kan förstå retoriken kring eleven i olika dokument med koppling till skolans verksamhet samt vilka elever som skapas i denna retorik. De frågeställningar som konstruerats för att besvara syftet är i vilken kontext denna retorik kan ses, vad det är som framkommer, hur det framkommer och vad det är som utelämnas i denna retorik samt vad denna retorik syftar till. LÄS MER