Sökning: "Kroppsaktivism"
Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade ordet Kroppsaktivism.
6. #kroppskamp : En netnografisk undersökning om kroppsaktivisters budskap på Instagram
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : I takt med att sociala medier tagit en större plats i människor liv har fler ungdomar börjat måsämre över att de jämför sig med andra personer på sociala medier. Som svar till detta såönskar fler att ungdomar ska få sunda förebilder. LÄS MER
7. Kroppsaktivism genom blicken
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : This study aims to investigate how visual communication in today´s society can be used as as a strategic communicative tool. More specifically, the study aims to contribute with deeper knowledge of how young women's body activist still images from Instagram can be interpreted in relation to gaze theory, and whether their visual communication can contribute to counteracting the male gaze's portrayal of women and thus create a healthier female normative for visual communication. LÄS MER
8. ”Bodies that look like this…also look like this” : En tematisk analys av kroppspositivism på TikTok
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats undersöker hur den kroppspositiva rörelsen visualiseras och memifieras på plattformen TikTok. Eftersom TikTok är en nyetablerad plattform som uppnått stort engagemang det senaste året så finns det ett behov av att studera hur olika fenomen tar sig uttryck på den. LÄS MER
9. Från kärleksgudinna till matchoman : En semiotisk bildanalys av stereotyper i H&Ms reklammaterial under tvåtusentalet
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : Today we live in an advertised-oriented society and we are constantly exposed to commercialized messages. Most advertising is based on stereotypical portraits of humans. And something that has attracted attention during the last decade is the one-sided representation that appears in these advertisements. LÄS MER
10. RÄTTEN ATT FÅ TA PLATS - En kvalitativ intervjustudie om svenska kroppsaktivisters syn på kroppsaktivism
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur de som är aktiva inom kroppsaktivismen själva uppfattar rörelsen, vad de har för erfarenheter av den, samt hur de använder medier för att bedriva den. Teori: Participatory culture, digital aktivism, digital feminism, counterpublics Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer Material: Intervjuer med fem personer aktiva inom kroppsaktivismen Resultat: Resultatet visade att det saknas samstämmighet kring vad begreppen kroppsaktivism respektive fettaktivism innebär och hur de bör användas. LÄS MER