Sökning: "Krutetskiis matematiska förmågor"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Krutetskiis matematiska förmågor.

  1. 1. "Då tog jag 4ans tabell och 7ans tabell och då såg jag att det var två som var likadana" : En kvalitativ studie om Krutetskiis matematiska förmågor som synliggörs genom elevers lösningar och intervjuer utifrån olika problemlösningsuppgifter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Nathalie Brison Bjelkendal; Jenny Karlsson Setting; Nathalie Sjöstrand; [2021]
    Nyckelord :Krutetskiis matematiska förmågor; problemlösningsuppgifter; rika problemlösningsuppgifter; synliggöra; begåvade elever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera vilka av Krutetskiis matematiska förmågor som synliggörs genom olika problemlösningsuppgifter. Utgångspunkten är frågeställningen; vilka av Krutetskiis matematiska förmågor synliggörs genom olika problemlösningsuppgifter? Tidigare forskning lyfter vikten av att anpassa undervisning för begåvade elever. LÄS MER

  2. 2. Begåvade elever ska också få utvecklas! : En empirisk studie om lärares erfarenheter av matematiskt begåvade elever i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Malin Hermansson; Hanna Löfqvist; [2021]
    Nyckelord :Matematik; Matematiskt begåvade elever; Identifiering; Undervisning; Utmaningar; Differentiering; Krutetskii; Mönks triadiska interdependensmodell;

    Sammanfattning : Följande empiriska studie inriktar sig på matematiskt begåvade elever i årskurs F-3. Alla elever har rätt att få ledning och stimulans i sin utveckling, även de som lätt når kunskapskraven. Trots det har både forskning och våra egna erfarenheter visat att matematiskt begåvade elever ofta glöms eller prioriteras bort i klassrummen. LÄS MER

  3. 3. Begåvade elever behöver också hjälp : En systematisk litteraturstudie om matematiskt begåvade elever i de tidigare skolåren

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Malin Hermansson; Hanna Löfqvist; [2020]
    Nyckelord :Matematik; Undervisning; Matematisk begåvning; Identifiering; Differentiering; Krutetskiis förmågor  ;

    Sammanfattning : Följande systematiska litteraturstudie inriktar sig på matematiskt begåvade elever i de tidigare skolåren. Studien syftar till att utifrån tidigare forskning reda ut om och hur undervisningen av matematisk begåvade elever kan bedrivas. LÄS MER

  4. 4. Uppmärksamma och identifiera särskilt begåvade elever i matematik : varför, vad och hur?

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Christin Nilsson; Anneli Kempi; [2020]
    Nyckelord :Särskilt begåvade; särbegåvade; elever; matematik; identifiera; förmågor; metoder; uppmärksamma;

    Sammanfattning : Fokus i arbetet har varit särskilt begåvade elever i matematik. Anledningen är att det idag finns särskilt begåvade elever som aldrig blir identifierade och forskning har visat att dessa elever då inte får den undervisning de har rätt till enligt skollagen (Persson R. S., 2010; SFS 2010:800). LÄS MER

  5. 5. Undervisning i syfte att stödja och utveckla samtliga elevers individuella matematiska förmåga

    M1-uppsats, Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Agneta Löwenhielm; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Matematikundervisningen behöver utvecklas för att stärka svenska elevers kunskaper och samtidigt bryta trenden av nedåtgående resultat. Examensarbetet ger förslag på uppgifter som stödjer och utvecklar samtliga elevers matematiska förmåga. LÄS MER