Sökning: "Kultur; svårigheter; förändring"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Kultur; svårigheter; förändring.

  1. 1. Framtidens e-handel och hur den kan förbättras

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Henrik Persson; [2023]
    Nyckelord :Online shopping; Environmental impact; Underpacking; Sustainable behavior; Design for sustainability; Ceschin and Gaziulusoy; Speculative design; Literature study; Polarity mapping; Generative; idea generation; Reusable packaging; Concept; development; New approach; Positive change; Reduction of online shopping;

    Sammanfattning : E-handel är ett problem för miljön som ständigt ökar samtidigt som det öppnar upp för nya svårigheter. Det störst växande problemet är hur enkelt det är att handla online. Detta leder till andra konsekvenser, såsom underpackning. LÄS MER

  2. 2. Tänka om tänka nytt, vad blir viktigt på riktigt? : En vetenskaplig essä om utvecklingsarbete i förskolan

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Erika Wallin; [2021]
    Nyckelord :Development; development work; change; reflection; consensus; systematic quality work; approach; atmosphere; culture; practical knowledge; preschool; preschool mission; trust; administrative society; time; profession.; utveckling; utvecklingsarbete; förändring; reflektion; samsyn; systematiskt kvalitetsarbete; förhållningssätt; atmosfär; kultur; praktisk kunskap; förskola; förskolans uppdrag; tillit; administrationssamhället; tid; profession;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om utveckling och utvecklingsarbete på förskolan. Utveckling är ett välanvänt begrepp på förskolor runt om i Sverige. Det är begrepp  som ofta används utan större eftertanke. LÄS MER

  3. 3. Chefers upplevelser av ett tvingande distansledarskap under pandemin : En kvalitativ studie av mellanchefer inom offentlig verksamhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Victoria Ahlander; Anna Wilsson Nordberg; [2021]
    Nyckelord :forced organizational change; distance leadership; relationships; communication; covid-19; teleworking; LMX theory; tvingande organisationsförändring; distansledarskap; relationer; kommunikation; covid-19; distansarbete; LMX teorin;

    Sammanfattning : Förändringar sker ständigt i organisationer av olika anledningar och som konsekvens av covid19 har distansarbete under den senaste tiden haft en snabb ökning, då många arbetsplatser tvingades ställa om till detta för att begränsa smittspridningen. Nya direktiv kom snabbt och förutsättningarna kunde ändras från dag till dag. LÄS MER

  4. 4. Läs- och skrivsvårigheter eller språksvårigheter? : Hur kan man identifiera läs- och skrivsvårigheter hos tvåspråkiga elever i gymnasiet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Andersson; [2015]
    Nyckelord :Flerspråkighet; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; andraspråk; specialpedagogik; kartläggning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärare i gymnasieskolan kan indentifiera läs- och skrivsvårigheter hos tvåspråkiga elever. Med en kvalitativ metod intervjuades tre specialpedagoger, en speciallärare och två modersmålslärare där samtliga gav sin syn på hur arbetet och samarbetet fungerade. LÄS MER

  5. 5. Design for all - ett perspektiv på inkluderingsbegreppet

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Pia Dunér; [2014]
    Nyckelord :Design for all; Disability studies; Inkludering; barn i behov av särskilt stöd; systemteori;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktDunér, Pia (2014) ”Design for all” – ett perspektiv på inkluderingsbegreppet (“Design for all” - A perspective on the concept of inclusion) Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskolaProblemområdeBegreppet ”Design for all” kommer från forskningsfältet ”disability studies” och bygger på en förändring i synsättet hos de som arbetar med personer i behov av särskilt stöd, för att dessa personer ska ses som subjekt med rättigheter och möjlighet till delaktighet, och inte som objekt. Teorin fokuserar inte bara på individer med funktionshinder utan involverar alla individer som är i svårigheter utifrån exempelvis etnicitet, social klass och kön. LÄS MER