Sökning: "Kultur Skåne"

Visar resultat 1 - 5 av 122 uppsatser innehållade orden Kultur Skåne.

  1. 1. Regionförstoring - ur ett planeringsperspektiv. : En fallstudie om planeringsförutsättningar som följer av en regionförstoring.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Ida Nilsson; Nourhan Nehme; [2023]
    Nyckelord :Regionförstoring; regional tillväxt; pendling; samverkan;

    Sammanfattning : Sweden is currently governed by a democratic system with three levels - the local levelrepresenting Sweden's municipalities, the regional level representing the regions in thecountry and the national level representing the Swedish Parliament. This means thatcollaboration is required between the respective levels to achieve economic developmentthrough regional enlargement. LÄS MER

  2. 2. Summativ bedömning och AI på prov : Utmaningar kring bedömning i det moderna klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Christian Backman; Nikki Andersson; [2023]
    Nyckelord :history; assessment; summative assessment; AI; Historia; bedömning; summativ bedömning; AI;

    Sammanfattning : This essay is based on a survey study of teachers in upper secondary school in Skåne,Sweden. The questions the teachers have answered have pertained to how they assess theirstudents with regards to the abilities they are supposed to develop, how these assessmentscorrelate with the relevant documents from Skolverket, and how the continuous growth of AI,and students getting access to these AI:programs, have impacted how teachers assess theirstudents. LÄS MER

  3. 3. Lärare tolkar betygskriterierna i ämnet modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Hicham Hassan; Hiba Mohamad; [2023]
    Nyckelord :betygsättning; betygskriterier; bedömning; modersmål; värdeord;

    Sammanfattning : Bedömning och efterföljande betygssättning har en stor inverkan på elevernas lärande, utveckling och motivation. Därför finns det ett stort intresse av att undersöka hur bedömningen och tolkningar av betygskriterierna ser ut i praktiken då ojämlikheter i bedömningen av elevernas prestationer på lång sikt kan påverka elevernas motivation. LÄS MER

  4. 4. Människors förändrade flyttmotiv i Sverige under Coronapandemin

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Ellen Laurin; Nilsson Erika; [2023]
    Nyckelord :motive for moving; behavior; action; covid-19; corona; pandemic; crisis; real estate agent; internal migration; flyttmotiv; beteende; agerande; covid-19; corona; pandemi; kris; fastighetsmäklare;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine and analyze the changing motives for moving during the COVID-19 pandemic. Two research questions were formulated to achieve this objective: What were the motives for moving among private individuals in Sweden during the pandemic? How have real estate agents in Skåne perceived changes in behavior among sellers and buyers during the same period? To address these questions, a qualitative method was employed, involving semi-structured interviews with real estate agents across various locations in Skåne. LÄS MER

  5. 5. Relation mellan lärare och elev i religionskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Rebecka Lysholm; Dinithi Thilochana Dewalegama Gamacharige; [2023]
    Nyckelord :Dialog. Diskussion. Elev. Interkulturalitet. Kunskap. Lärare. Möjligheter. Relationell. Relationer. Religionskunskap. Sociokulturellt. Undervisning. Utmaningar.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka utifrån lärares perspektiv om religionskunskapsämnets potential för att skapa goda relationer mellan lärare och elev. Samt synliggöra de utmaningar och möjligheter som finns i klassrummet för att skapa relationer som är gynnsamma för inlärning av kunskaper och ge förståelse inom religionskunskapsämnet. LÄS MER