Sökning: "Kultur och funktionshinder"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden Kultur och funktionshinder.

  1. 1. Arbetsanknytning på studie- och yrkesvägledarutbildningen : En kvalitativ studie ur sistaårsstudenters perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Lovisa Sellman; Natalia Wallentinson; [2022]
    Nyckelord :studie- och yrkesvägledarutbildningen; arbetsanknytning; kapital; handlingshorisont;

    Sammanfattning : Arbetsanknytning inom utbildning är ett sätt att förbereda studenter inför arbetslivet. I denna studie undersökte vi hur sistaårsstudenter på studie- och yrkesvägledarutbildningen värderar utbildningens arbetsanknutna moment, samt hur deras handlingshorisonter påverkats av dessa moment. LÄS MER

  2. 2. Psykisk ohälsa : En kvalitativ studie om attityder och stigmatisering av psykisk ohälsa

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Felicia Jäger; Sandra Fastén; [2022]
    Nyckelord :Mental illness; Stigma; attitudes; RSMH; schizophrenia association; Mind; The Swedish Fountain House; StigmaWatch; psykisk ohälsa; stigmatisering; attityder; RSMH; schizofreniförbundet; Mind; Sveriges Fontänhus; StigmaWatch;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa är ett begrepp som vi människor ofta kommer i kontakt med i vårat dagliga liv. I Sverige är många människor sjukskrivna med just psykisk ohälsa och syftet med vår studie är att undersöka hur attityder och stigmatisering av dessa individer ser ut bland organisationerna. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattning av behovet av stöd : En fenomenografisk studie som belyser lärares upplevda behov av stöd i undervisningen för barn med neuropsykiatriska funktionshinder (NPF)

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Yolanda Kangas; [2022]
    Nyckelord :Fenomenografi; Salamanca deklarationen; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar NPF ; anpassningar i grundskolan; inkludering; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa förståelsen angående det stöd som lärare anser sig behöva i undervisningen för barn med NPF. För detta har en fenomenografisk intervju och analysmetod använts. LÄS MER

  4. 4. Den diskursiva kampen om det normala : Det "normala" och "avvikande" sett ur integrationen av hörselskadade och döva elever i grundskolan 1965

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sarah Andersson Sjövall; [2022]
    Nyckelord :historia; diskursanalys; diskurs; utbildningshistoria; döv; hörselskadad; handikapphistoria; funktionsnedsättning; funktionshinder; teckenspråk; utanförskap; integration;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. En kunskapsöversikt om hur elever i matematiksvårigheter påverkas av inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Nur Agus; Victoria Ferngård; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; matematik; utbildning och funktionshinder.;

    Sammanfattning : Målsättningen med kunskapsöversikten är att undersöka hur elever i matematiksvårigheter påverkas av inkludering samt vilka arbetsmetoder som kan bidra till att eleverna inkluderas i undervisningen. För att kunna undersöka frågeställningarna har olika forskningsstudier analyserats. LÄS MER