Avancerad sökning
Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Kulturen som tillväxtverktyg i Umeå : En kvalitativ studie som undersöker hur Umeås lokala musikscen har påverkats av att staden använder kultur för att skapa tillväxt
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för geografiSammanfattning : The city Umeå in northern Sweden was elected to become the European culture capital for 2014. This was a result of the city’s desire to lead the way in the new culture-driven growth that we have seen since the start of the millennium. LÄS MER
2. EN SYNBAR EKONOMISK TILLVÄXT? En kvalitativ studie av 91 svenska kommuners tillväxtansträngningar
Master-uppsats, Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanSammanfattning : Syfte: Studien kartlägger och studerar den kommunala tillväxtpolitiken i 91 svenska kommuner för att med kvantitativ analys av sekundärdata bygga en modell som svarar på om tillväxtansträngningarna ger några mätbara effekter på den ekonomiska tillväxten. Studien skapar vidare en kunskapsöversikt över det faktiska arbetet med tillväxten i kommunerna och undersöker förekomsten av tillväxtansträngningar som härstammar i teorier om humankapitalsdriven tillväxt. LÄS MER
3. Kulturens betydelse och effekter som utvecklingsstrategi : En fallstudie om kulturhuvudstadsåret och kulturdriven tillväxt i Umeå
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/KulturgeografiSammanfattning : This study aims to identify how cultural development and the European cultural capital event applies within the context of city development in Umeå. Furthermore, the study aims to examine how the European cultural capital event affects the local cultural actors. LÄS MER
4. Vad spelar kulturen för roll? : Kultur som tillgång i kommunal översiktsplanering
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : .... LÄS MER
5. Kulturdriven Sponsring : En kvalitativ fallstudie om varför företag valt att sponsra aktören bakom Kulturhuvudstadsåret 2014
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Under de senaste åren har sponsringsintäkter ökat i världen. Sett i monetära tal utgör sponsring den näst största delen av företagens investeringar i marknadsföring. Sponsring är inget nytt fenomen utan har pågått länge och traditionellt sett är det sportrelaterade personer och evenemang som tar emot den största andelen sponsring. LÄS MER