Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Inbound Marketing och Value Co-Creation inom kultursektorn - En studie om hur kommunala kulturorganisationer i Göteborg använder sig av digitala marknadsföringsmetoder för att skapa värde med kunder

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Linnéa Rastborg; [2022-08-25]
    Nyckelord :kulturekonomi; digital marknadsföring; inbound marketing; value co-creation; art marketing; värdeskapande; kundupplevelser; kulturella värden; kulturorganisationer;

    Sammanfattning : This bachelor thesis aims to examine the effects that innovative digital marketing strategies have on Value Co-Creation in cultural organizations. Former research suggests that Value Co Creation has positive effects on customer experiences, as well as economic growth. LÄS MER

  2. 2. Konstruktioner av det nationella : En utställningsanalys av Finsk bild på Liljevalchs konsthall 1977–1978

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Paulina Immonen; [2021]
    Nyckelord :cultural cold war; cultural diplomacy; Finland; Sweden; Scandinavia; Mieke Bal; 1970 s; art exhibition analysis; Liljevalchs; discourse analysis; Finnish artists; taidenäyttely; suomalainen taide; 1970-luku; Suomen taiteilijaseura; taidekritiikki; Mieke Bal; Liljevalchsin taidehalli; edustusnäyttely; Maaretta Jaukkuri; kulttuurivaihto; taidepolitiikka; utställningsanalys; Mieke Bal; Skandinavien; Finland; Sverige; konstkritik; nationell konsttolkning; 1970-tal; Liljevalchs konsthall; representationsutställning; kulturell diplomati; konstpolitik; kulturekonomi; diskursanalys; konstbegrepp; konsttolkning; konstutbyte;

    Sammanfattning : By examining the art exhibition Finsk bild (Finnish picture) that was held at Liljevalchs art gallery in Stockholm 1977-78, the aim of the essay is to investigate and highlight the discrepancy between the intention of the exhibition and how it was perceived by the critics. In the aftermath of the exhibition there were discussions about why the critics were so harsh, and also the way the critics described the art and artists in terms of the national has been questioned in recent years. LÄS MER

  3. 3. Konsten att stå på egna ben : - En materialistisk kontextanalys av hur konst och konstnärskap föreslås finansieras på den kommersiella marknaden enligt tidskriften Artworks: the arts and business journal 

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Konstvetenskap

    Författare :Paulina Immonen; [2020]
    Nyckelord :new economy; value; speculation; Marina Vishmidt; art; business; creativity; kulturekonomi; konstens autonomi; ekonomisering; spekulation; konstproduktion; kreativitet; konstplattform; kreativ sektor; senkapitalism; modernitet; ny ekonomi; Artworks; mänskligt kapital; värde;

    Sammanfattning : This essay examines the content in the Artworks: the arts & business journal with the aim to find out what economic models and business ideas are presented to be applied by the artists and the artworld. The method being used is a material context analysis, together with Marxist capitalist theories, with ‘speculation as a mode of production’ according to Marina Vishmidt, as a philosophical analysis tool. LÄS MER

  4. 4. EN SYNBAR EKONOMISK TILLVÄXT? En kvalitativ studie av 91 svenska kommuners tillväxtansträngningar

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Carl Larsson; [2019-03-11]
    Nyckelord :Effektstudie; Ekonomisk tillväxtteori; Humankapital; Kommunalekonomi; Kulturdriven tillväxt; Kulturekonomi; Kunskapsekonomi; Kvantitativ metod; Multivariat regressionsanalys; Paneldataanalys;

    Sammanfattning : Syfte: Studien kartlägger och studerar den kommunala tillväxtpolitiken i 91 svenska kommuner för att med kvantitativ analys av sekundärdata bygga en modell som svarar på om tillväxtansträngningarna ger några mätbara effekter på den ekonomiska tillväxten. Studien skapar vidare en kunskapsöversikt över det faktiska arbetet med tillväxten i kommunerna och undersöker förekomsten av tillväxtansträngningar som härstammar i teorier om humankapitalsdriven tillväxt. LÄS MER

  5. 5. Motstridiga motprestationer : En studie om museers finansiella möjligheter och utmaningar

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Emma Schill; Angelica Ruckstuhl; [2018]
    Nyckelord :ALM; Museums; Bourdieu; cultural economics; cultural sponsorships; cultural politics; Superstar museums; the free admission reform; museology; ABM; Museum; Bourdieu; kulturekonomi; kultursponsring; kulturpolitik; världstjärnemuseum; fri entré-reformen; museologi;

    Sammanfattning : Introduction This master ́s thesis focuses on the financial situation in a number of museums located in Stockholm, Sweden. In particular the study focuses on external financing and sponsorship and which means that are given to meet the conditions surrounding financial support. LÄS MER