Sökning: "Kulturell medvetenhet"

Visar resultat 6 - 10 av 95 uppsatser innehållade orden Kulturell medvetenhet.

  1. 6. Hur vi pratar om det förändrade underlivet : En komparativ studie av diskurser om kvinnlig könsstympning och labiaplastik

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Nikol Cekredzi; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera de olika diskurserna om kvinnlig könsstympning och det västländska fenomenet kosmetisk könskirurgi genom att undersöka antropologiska artiklar, granska hemsidor och en intervju. Genom att använda de teoretiska begreppen rationalitet, renhet, social sturktur och kropp, syftar uppsatsen till att förstå varför det finns ett annat förhållningssätt till ritualen könsstympning än till den kosmetiska könsoperationen, oavsett likheterna mellan ingreppen. LÄS MER

  2. 7. Att vara gravid och föda barn i ett nytt land : En kvalitativ metasyntes

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Alexandra Avermo; Sofia Ny Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :Childbirth; experience; migration; pregnancy; transition; women; Förlossning; graviditet; kvinnor; migration; transition; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Migration är ett ständigt pågående fenomen, som kan leda till en förbättrad eller försämrad hälsa över tid. Att bli förälder innebär en omvälvande tid, och att samtidigt migrera kan medförahinder som skapar en svårare övergång till föräldraskapet. LÄS MER

  3. 8. A Bridge Between Home and School : A qualitative study about promoting parental school involvement of immigrant parents, for enhancing children’s academic success

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Hasnaa Amouri; [2023]
    Nyckelord :parental involvement in children’s schooling; school-family partnership; parental motivation; cultural understanding; strength based social work; relational social work; social work with immigrant parents.; föräldraengagemang i barns skolgång; partnerskap mellan skola och familj; föräldramotivation; kulturell förståelse; styrkebaserat socialt arbete; relationell socialt arbete; socialt arbete med invandrarföräldrar.;

    Sammanfattning : The overall purpose of this thesis was to explore the program “Bredsands Brobyggare,” which aims to increase immigrant parents’ involvement and participation in their children’s schooling. This was achieved by studying how the “bridge builders” experience relationship building with the parents and what strategies they use while working with the target group, as well as how these strategies are considered to affect the parents’ involvement in school. LÄS MER

  4. 9. “If I was told about the Lucia tradition - I would have loved to join” : A qualitative study on how Swedish For Immigrants (SFI) students experience a sense of belonging through communication.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Petra Pethrosson; Sara Knowles; [2023]
    Nyckelord :Communication; integration; social integration; SFI; Hofstede; Cultural identity; language; belonging.; Kommunikation; integration; social integration; SFI; Hofstede; Kulturell identitet; språk; tillhörighet.;

    Sammanfattning : This study aims to bring awareness about culture and social integration to investigate how newly arrived immigrants in a Swedish municipality experience their process of social inclusion, through communication whilst learning the Swedish language. The knowledge of a host country language helps an individual with cultural adaptation and integration. LÄS MER

  5. 10. Pedagogers synsätt på och förhållningssätt till kulturell mångfald i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ursula Cristina Rastoder; Soz Abdul Said; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstrakt   Denna studie syftar på att undersöka hur pedagoger förhåller sig till och resonerar kring kulturell mångfald i förskolan. Studien utförs i två olika stadsdelar inom Malmö som har olika socioekonomiska och kulturella särdrag för att fånga olika förutsättningar och förhållningssätt till kulturell mångfald. LÄS MER