Sökning: "Kulturella redskap och Stöttning"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Kulturella redskap och Stöttning.

  1. 1. Språkutveckling i förskola : En studie om förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Elizabeta Antonov; Fataneh Khanjani; [2024]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; förskollärare; TAKK och bild-teckenstöd; språkutveckling; stöttning; mediering.;

    Sammanfattning : Dagens förskola präglas av flerspråkighet och kulturell mångfald. Många barn talar annat språk än svenska i hemmet. Förskolan och förskollärares arbete utgör en viktig del av barns lärande och utveckling. Förskollärare har en central roll när det kommer till att främja flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Drama & berättandets inflytande över barns socioemotionella utveckling : En kvalitativ studie om sju pedagogers uppfattningar om drama& berättandets inflytande över barns socioemotionellautveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sâna Laajab; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka sju pedagogers uppfattningar om hur barns socioemotionella utveckling påverkas i relation till de estetiska aktiviteterna såsom berättande och drama. Vår studie utgår ifrån Vygotskijs sociokulturella perspektiv som argumenterar att kommunikation och språk spelar en central roll för barns socioemotionella utveckling, som exempelvis lek som rollspel eller berättande. LÄS MER

  3. 3. Drama & berättandets inflytande över barns socioemotionella utveckling : En kvalitativ studie om sju pedagogers uppfattningar om drama & berättandets inflytande över barns socioemotionella utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Darja Ivanova; Sana Laajab; [2022]
    Nyckelord :socioemotionell utveckling; stöttning; kulturella redskap; drama; berättande; lyssnande; empati;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka sju pedagogers uppfattningar om hur barns socioemotionella utveckling påverkas i relation till de estetiska aktiviteterna såsom berättande och drama. Vår studie utgår ifrån Vygotskijs sociokulturella perspektiv som argumenterar att kommunikation och språk spelar en central roll för barns socioemotionella utveckling, som exempelvis lek som rollspel eller berättande. LÄS MER

  4. 4. Leken : En kvalitativ studie av förskollärares tankar kring och beskrivningar av hur lek kan utvecklas i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Therése Brynolfsson; Johanna Söderlund Asklund; [2022]
    Nyckelord :lek; förskola; scaffolding; förskollärare; intersubjektivitet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien handlar om hur lek kan utvecklas i förskolan. Öhman (2021, s.133) förklarar att det är barnen själva som äger sitt lekande men personalen i förskolan behöver skapa lekmöjligheter både i rum och handling för att värna och främja leken för varje enskilt barn. LÄS MER

  5. 5. Hur kan läromedel inspirera och utveckla lärare och deras undervisning i matematik?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Catrin Lindehag Ahlqvist; [2021-02-08]
    Nyckelord :matematik; läromedel; lärarhandledning; undervisningskulturer; centrala idéer; sociokulturellt perspektiv; medierande redskap; epresentationsformer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utifrån en specialpedagogisk synvinkel utforska två matematikläromedel för årskurs 4, med ursprung i undervisningskulturer som till viss del skiljer sig åt. Läromed-lens teoretiska utgångspunkter studerades, samt hur olika representationsformer används och hur elever i behov av stöd och utmaningar stöttas. LÄS MER