Sökning: "Kulturella skillnader HOFSTEDE"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden Kulturella skillnader HOFSTEDE.

  1. 1. Kulturens påverkan på företagens nedskrivningstendenser : En empirisk undersökning mellan börsnoterade företag i anglosaxiska och kontinentaleuropeiska länder.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :David Yu; Susanna Barsum; [2023]
    Nyckelord :Goodwill; impairment; culture; Hofstede’s dimensions; earnings management; anglo-saxon; continental european.; Goodwill; nedskrivningar; kultur; Hofstedes dimensioner; earnings management; anglosaxisk; kontinentaleuropeisk;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka huruvida det förekommer skillnader mellan anglosaxiska och kontinentaleuropeiska företag gällande goodwillnedskrivningar och vilka kulturella dimensioner (Hofstede) som är signifikanta för företagens nedskrivningstendenser.  Metod: Studien använder en deduktiv ansats med fastställda hypoteser formulerade från tidigare forskning. LÄS MER

  2. 2. Redovisningsskillnader av Realiserad FoU

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Rosanna Dellwik; David Larsson; Timothy Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Informationstillgänglighet; Redovisningstraditioner; Utvecklingskostnader; Forskning; Kulturskillnader; Redovisning. Regelverk; Disclosure; Accounting traditions; Development costs; Cultural differences; IFRS; Hofstede; Nobes Parker; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka vilka skillnader Storbritannien och Sverige har gällande aktivering av utvecklingskostnader i respektives företag, samt att förstå och förklara eventuella skillnader med hjälp av det teoretiska ramverket. Studien har genomförts genom deduktiv forskningsansats och med en kvantitativ metod där 76 brittiska och svenska börsnoterade läkemedelsbolag jämförts. LÄS MER

  3. 3. Möjligheter och hinder för bolag verksamma i Dubai : En kvalitativ studie om Gulf Agency Company

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Stephanie Özmete; Simon Angerbjörn; [2022]
    Nyckelord :Gulf Agency Company; Förenade arabemiraten; Dubai; kulturella skillnader; Hofstede; Uppsalamodellen;

    Sammanfattning : Detta är en studie om affärskulturen i Dubai, ett emirat tillhörande Förenade arabemiraten. Undersökningen har genomförts via intervjuer med det multinationella företaget Gulf Agency Company vilket givit en större kunskap om hur företagets etablering i Dubai gått till och hur de idag bedriver sin verksamhet på marknaden. LÄS MER

  4. 4. Kulturella aspekter och anpassning- : Huruvida ett amerikanskt multinationellt företag anpassar sin organisationskultur i Sverige

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andrea Kondisz; Anja Klintefors; [2022]
    Nyckelord :Företagsekonomi; nationskultur; organisationskultur; Hofstede; internationalisering; ursprungsland; värdland;

    Sammanfattning : Kulturella skillnader mellan länder framhålls som en av de viktigaste aspekterna att ta hänsyn till när det gäller att bedriva verksamhet internationellt. Dess relevans medför ofta att det finns ett behov av att anpassa verksamheten efter de kulturella skillnader som råder i värdlandet snarare än att standardisera den i enlighet med ursprungslandet. LÄS MER

  5. 5. Inhemskt producerad, globalt distribuerad, målgrupp negligerad?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Maelum; Anton Olsson; Ludvig Lorichs; [2021]
    Nyckelord :Marknadsföring; Reklamstandardisering; Kultur; Semiotik; Perceptionsknep; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: ​S​yftet med studien är att undersöka kulturell påverkan av kreativa inslag i standardiserad reklam. Med studien vill författarna bidra marknadsföringsbyråer med en utökad förståelse för hur den kultur som är associerad med landet inom vilken byrån agerar kan ha en omedveten påverkan på produktionen av reklamfilm. LÄS MER