Sökning: "Kulturindustri"
Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade ordet Kulturindustri.
6. Format som formar kultur eller kultur som formar format? - En kvalitativ intervjustudie ur ett producentperspektiv om programformatets påverkan på televisionens utbud
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Uppsatsens titel: Format som formar kultur eller kultur som formar format? – en kvalitativ intervjustudie ur ett producentperspektiv om programformatets påverkan på kultur. Examination: 20 augusti 2013 Ämne/Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap MKVK04. Institutionen för kommunikation och medier. LÄS MER
7. Mining for culture : performance arts center Ställberg’s Mine
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : This degree project summarizes five years of education at the landscape architecture program at the Swedish University of Agriculture Sciences, SLU, Alnarp and the School of architecture at Royal Institute of Technology, KTH, Stockholm. The project has been carried out by Lovisa Berg and Per Crona in collaboration with DRIFT Scenkonst. LÄS MER
8. Filmer vår tids reklampelare?
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Inom film och TV branschen har begreppet produktplacering existerat i flera årtionden och har fungerat som en effektiv marknadsföringsmetod för företag som velat göra reklam för sina produkter och tjänster. Syftet med produktplacering är att konsumenter ska uppfatta det kommersiella budskapet utan att vara medvetna om vad de utsätts för. LÄS MER
9. I kläm mellan kultur, politik och marknad : En undersökning av kulturtidskrifternas roll och status
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudierSammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka kulturtidskrifternas roll och status i det svenska samhället idag, bland annat genom intervjuer med verksamma redaktörer på olika kulturtidskrifter. Som problembakgrund presenteras den paradoxala situation som kulturtidskrifterna ställs emot: de anses som viktiga för yttrandefrihet, demokrati och mångfald men blir ändå försummade och underprioriterade inom politik och forskning. LÄS MER
10. När liten blir stor : En kvalitativ studie av den svenska kultur- och musikindustrins mindre aktörers användning av sociala medier i sin marknadsföring
Kandidat-uppsats, Kultur, samhälle, mediegestaltningSammanfattning : Denna uppsats diskuterar marknadsföring genom sociala medier och hur detanvänds inom kultur- och musiksverige. Sociala medier är en av de plattformar där man kanse större och mindre aktörer som likvärdiga, då en stor budget inte nödvändigtvis ger förtur. LÄS MER