Sökning: "Kulturindustrin"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet Kulturindustrin.
1. Vilken betydelse har remasters för generation Y- och Z:s musikkonsumtion?
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktionSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka remasters plats i den digitala eran ur ett generation-Y och -Z:s lyssnare- och konsument-perspektiv, detta för att undersöka ovana lyssnares kunskap i ämnet, deras lyssningsupplevelse av fenomenet och prioriteringar i musikkonsumtion. Genomförandet består av kvantitativ studiedesign, datainsamling med strukturerad intervju samt lyssningstest. LÄS MER
2. En studie i skräp : Eller, spelar det någon roll vad man läser i litteraturundervisningen?
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna uppsats är en studie av olika teorier om vad som utgör ett skönlitterärt verk och vad läsningen av det skönlitterära verket har för inverkan på människan och samhället. I uppsatsen tolkas, sammanställs och jämförs teorierna i syfte att se om det finns skäl att ta hänsyn till vilken skönlitteratur som ska användas i litteraturundervisningen för att uppnå läroplanens mål. LÄS MER
3. Förslag till reform av den upphovsrättsliga skyddstiden : En argumentsorienterad studie över skyddstidens längd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
4. Spelet om spelarna : En kvantitativ undersökning om kulturindustrins likriktning av spelinnehåll och konsumtionen av spel över tid
M1-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna kvantitativa studie syftar till att undersöka om bästsäljande spel tenderar att bli alltmer likriktade i fråga om genre, åldersmärkning, innehållsbeskrivningar och försäljning. Vi för en teoretisk diskussion kring studiens resultat som kopplas ihop med Adorno och Horkheimers teorier om kulturindustrin och passiviseringen av individen. LÄS MER
5. Den frilansande kommunikationsprofessionen - En kvalitativ studie i frilans och egenföretagande
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka kommunikationsprofesionen i ett postfordistiskt arbetsliv. Metod: Studien fokuserar på kommunikationsprofessionen ur ett frilans- och egenföretagarperspektiv. Vi undersöker uppgifterna, arbetsvillkoren samt hur arbetarna upplever sitt arbete som frilansare. LÄS MER