Sökning: "Kulturmöten i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Kulturmöten i förskolan.

  1. 1. Barns kultur i den mångkulturella förskolan : pedagogers ansvar och förhållningssätt.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Fransson; Linnéa Wennergren; [2018]
    Nyckelord :Interkulturalitet; mångkulturell förskola; pedagogens ansvar; förhållningssätt; kultur;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att se hur pedagoger synliggör och arbetar interkulturellt på mångkulturella förskolor. Första frågeställningen handlar om hur pedagoger utformar sin verksamhet för att utveckla interkulturaliteten. LÄS MER

  2. 2. TOMMA ORD UTAN VERKLIGHET - En fallstudie av arbetet med mångfald och integration utifrån förskolans läroplan, Göteborg 2017

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Uzma Ahmad; [2017-06-22]
    Nyckelord :Mångfald; Integration; Förskolan; Målsättningar; Kunskap;

    Sammanfattning : Sverige är idag befolkat av människor med olika språkliga, kulturella, etniska eller religiösa tillhörigheter, vilket innebär att antalet barn med utländsk bakgrund både i förskolan och i skolan ökar. Förskolan är en viktig arena för integration och möten mellan olika individer och den kulturella mångfalden inom förskolan bjuder på såväl kulturkrockar som kulturmöten. LÄS MER

  3. 3. Interkulturell pedagogik och förskolans fysiska miljö : Kulturella artefakters betydelse för barns tillägnande av en flerkulturell tillhörighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rasmus Brask; Jenny Bohlin; [2016]
    Nyckelord :Interkulturell pedagogik; kulturella artefakter; kulturell bakgrund; mångkulturalitet; pedagogisk miljö; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Den här studiens första delsyfte var att vi skulle fördjupa oss inom den interkulturella pedagogiken. Detta för vår egen förståelse samt för att kunna diskutera hur denna pedagogik kan relateras till föremål och material i förskolan som återspeglar barns olika kulturella bakgrunder. LÄS MER

  4. 4. Kulturmöten : förskollärares och barns perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lisa Ekbladh; Madeleine Friman; Linnéa Ivarsson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; Interkulturellt förhållningssätt; Kultur;

    Sammanfattning : InledningI Sverige är 95 procent av alla barn i åldersgruppen tre till fem år är inskrivna i förskolan.Barn träffar andra barn för första gången utan deras föräldrar. Förskolan är en mötesplats därbarn med olika etniska bakgrunder möts i samspel med varandra. På förskolan lär sig barnenatt samsas och interagera med varandra. LÄS MER

  5. 5. Bilderbokens viktiga funktion i en förskola för alla. En litteraturstudie om kulturmöten med fokus på etnicitet i samtida bilderböcker för barn.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Zhean Mohammad Murad; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractMed bakgrund i att främlingsfientligheten bara växer på ett väldigt oroväckande sätt i Sverigeså har vi skrivit en uppsats där kulturmöten i samtida bilderböcker analyseras med avseendepå etnicitet. Uppsatsen syftar till att undersöka hur kulturmöten gestaltas i ett urval nyutgivnabarnböcker och huruvida dessa möten kan karakteriseras som mångkulturella och/ellerinterkulturella. LÄS MER