Sökning: "Kulturskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 182 uppsatser innehållade ordet Kulturskolan.

  1. 16. Trumsetsundevisning i grupp : En studie om meningserbjudanden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Johannes Sidenqvist; [2022]
    Nyckelord :Gruppundervisning; trumsetsundervisning; instrumentalundervisning; meningserbjudanden; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett sociokulturellt perspektiv bidra med ökad förståelse för meningserbjudanden i gruppundervisning i trumset. Studien söker svar på hur meningserbjudanden tar sig uttryck i samtal om gruppundervisning med trumpedagoger. LÄS MER

  2. 17. Bedömning och mål i instrumentalundervisning på Estetiska programmet och Kulturskolan : Hur några musiklärare urskiljer och utvärderar musikaliskt lärande i instrumentalundervisning

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Oskar Björk; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how teachers in instrumental teaching in different school forms work with assessment, planning and goals. Of interest are the prerequisites of the teaching, the teachers' musical and educational backgrounds and where the goals of the teaching come from and how they are designed. LÄS MER

  3. 18. Att förmedla en helhet : Samspel och inlevelse inom kulturskolans teaterundervisning – en didaktisk studie

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Larsson; [2022]
    Nyckelord :Swedish kulturskola; Community Schools of Music and Arts; theater education; drama; theaterdidactics; interplay; empathy; dramapedagogue; theaterpedagogue; Kulturskolan; teaterundervisning; drama; teaterdidaktik; inlevelse; samspel; dramapedagog; teaterpedagog;

    Sammanfattning : Studien syftar till att förstå och synliggöra en del av det didaktiska arbetet i teaterundervisningen inom kulturskolan genom drama- och teaterpedagogers uppfattningar av begreppen samspel och inlevelse och hur de relaterar till den pedagogiska praktiken. Didaktisk forskning för teaterämnet inom denna kontext är näst intill obefintlig. LÄS MER

  4. 19. Vant eller ovant, mer eller mindre : En studie om motorik inom slagverk och trummor på kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jonatan Carlsson; [2022]
    Nyckelord :motorik; koordination; slagverk; trummor; kulturskola; inlärning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vad slagverkspedagoger på kulturskolan anser vara faktorer som påverkar elevernas motoriska inlärning och utveckling, hos deras elever i framför allt yngre åldrar. Frågeställningarna söker svar på vad som påverkar motoriken, huruvida det går att tidsmässigt planera när olika motoriska framsteg bör ske samt om och eventuellt vilka verktyg lärarna har för motorisk utveckling hos sina elever. LÄS MER

  5. 20. ”Man vill ha olika, man vill ha alla, man vill ha en bra blandning.” : En intervjustudie om hur en ojämn könsfördelning påverkar teatergrupper inom fritidsverksamheter.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Rasmus Ström; [2022]
    Nyckelord :Genus; teater; stereotyper; rollarbete och teaterpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur teaterpedagoger beskriver avvägningar i samband med undervisning i grupper med ojämn könsfördelning. För att få fram empirin till studien har det genomförts fyra semistrukturerade intervjuer med teaterpedagoger verksamma på kulturskolor. LÄS MER