Sökning: "Kultursociologi"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet Kultursociologi.

  1. 1. Meningsskapande och identitet genom TikTok : En kvalitativ studie om TikToks roll för unga vuxna i Stockholmsområdet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Juliette Steno; [2023]
    Nyckelord :TikTok; sociala medier; kultursociologi; unga vuxna; identitet; meningsskapande; gemenskap;

    Sammanfattning : Denna studie har ämnat att undersöka hur unga vuxna skapar mening och identitet genom TikTok. Syftet med studien är att tillföra kunskap och fylla kunskapsluckor om TikTok användning utifrån ett sociologiskt perspektiv, specifikt genom unga vuxnas meningsskapande och identitet. LÄS MER

  2. 2. Influencern och kapitalet : en kvalitativ innehållsanalys av Margaux Dietz och Bianca Ingrossos innehåll på Instagram, i relation till Bourdieus kultursociologi

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tilde Ögaard; Nadja Latrach; [2022]
    Nyckelord :Bourdieu; capital; class; influencers; consumption.; Social Sciences;

    Sammanfattning : This essay explores how two of Sweden’s most famous influencers, Bianca Ingrosso and Margaux Dietz, can be perceived through Pierre Bourdieu’s theory of capital. Furthermore, the essay also examines what position influencers have in a contemporary class society. LÄS MER

  3. 3. Medierad mobbning : Åttondeklassares gestaltning av mobbning under medierade livsvillkor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emil Vilgot Wallin; [2021]
    Nyckelord :medialisering; mobbning; noveller; pedagogik; sociala medier; kultursociologi;

    Sammanfattning : I denna uppsats presenteras en kultursociologisk analys av åttondeklassares noveller på temat medierad mobbning, ett begrepp som konstruerats i för studiens syfte: att undersöka mobbning under medierade livsvillkor för barn  och ungdomar. Mot bakgrunden av en tvärdisciplinär genomgång av psykologiska, pedagogiska, sociologiska och medie- och informationsvetenskapliga perspektiv och dess brister så föreslår detta arbete en utgångspunkt, tillika ett metodologiskt bidrag där elever själva får gestalta medierad mobbning genom novellförfattande, en socialpedagogisk approach som bygger på reflektioner kring den kvalitativa intervjun som metod, tillsammans med forskning som använder sig av reader-response. LÄS MER

  4. 4. Kulturellt kapital & Konsumtion : Betydelsen av ”hur” svenska studenter konsumerar 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Olof Axman; Stellan Sörensen; [2019]
    Nyckelord :Cultural consumption; cultural capital; distinction; cultural omnivore; Kulturell konsumtion; kulturellt kapital; särskiljning; kulturell allätare;

    Sammanfattning : The thesis makes a contribution to the debate on the relationship between cultural consumption, cultural taste preferences and class. This field is well researched, but there is no consensus on the relationship between these variables. LÄS MER

  5. 5. En studie av barns lekval på förskolegården som kultursociologisk arena : Med utgångspunkt i Bordieus teorier om Habitus, Kapital och Fält

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lina Ericsson; [2018]
    Nyckelord :children´s play; habitus; preschool; culture socialogy; Barns lek; habitus; förskola; kultursociologi;

    Sammanfattning : This study focuses what children choose to play with in the preschool yard without active involvement on the part of the preschool teacher. With Bourdieus' concepts of habitus, capital, and fields as theoretical frameworks, the following questions are examined: 1) How does the habitus reflect in a child's choice of play? 2) How can a child's choice of what to play be understood from the perspective of their preschool's culture? The empirical data consists of observations of the child at play, the pedagogical material they use, the place in which they choose to play, the placement of the teachers, and the range of the pedagogical material made available to the child in the preschool yard. LÄS MER