Sökning: "Kumashiro"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade ordet Kumashiro.

  1. 11. "En människa är det". En queerdidaktisk analys av Jessica Schiefauers "Pojkarna" och dess möjligheter för arbete med likabehandling i skolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Linn Friberg; [2015-04-15]
    Nyckelord :queer theory; gender; literature didactics; identity; norm critical pedagogics; litteraturvetenskap; comparative literature;

    Sammanfattning : This text aims to examine how teaching in literature can contribute to the schools work with creating an antidiscriminating environment. When it comes to the Swedish schools antidiscrimination plans, this essay focuses especially on those sections that concerns pupils and student right to their own gender identity and expression. LÄS MER

  2. 12. Exploring posthuman subjectivities: a case study of LGBTQ Asian and Pacific American identified activists

    Master-uppsats, Lunds universitet/Graduate School; Lunds universitet/Master of Science in Social Studies of Gender; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Nicola Winterson; [2015]
    Nyckelord :posthumanism; subjectivity; activism; identity; Social Sciences;

    Sammanfattning : This research has explored the intersection between the subject, activism, and posthuman theory, setting out to investigate whether posthuman theoretical understandings can be applied to contemporaneous subjects. Using NVivo software, a qualitative data analysis is conducted into 17 autobiographical texts taken from the anthology Restoried Selves (Kumashiro 2011). LÄS MER

  3. 13. Vilka normer förmedlas? – En undersökning av fritidsledares arbete på två hbt-certifierade fritidsgårdar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Anna Nordén; [2014-08-13]
    Nyckelord :Normer; HBT-certifiering; Queerteori; Kön; Sexualitet; HBTQ; Tvåkönsnorm; Kunskapshöjande strategier; Fritidsledare; Fritidsgårdar;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att, ur ett queerteoretiskt perspektiv, undersöka vilka föreställningar och eventuella normer kring kön och sexualitet fritidsledare på två hbt-certifierade fritidsgårdar förmedlar. Även vilka konsekvenser detta får utifrån ett queerteoretiskt perspektiv, vill jag undersöka. LÄS MER

  4. 14. Samhällsorienterade läromedel och antiförtryckande undervisning, en kärlekssaga med komplikationer? : En diskursanalys med utgångspunkt i Kumashiros antiförtryckande undervisningsteori och Butlers genusteori.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mikaela Larsson; [2014]
    Nyckelord :Diskursanalys; läromedel; genus; antiförtryckande undervisning; Kumashiro;

    Sammanfattning : Denna studies syfte har varit att undersöka om tre samhällsorienterade läromedel riktade mot mellanstadiet (Puls grundbok i samhällskunskap och religion samt SOL 3000s grundbok i religion) lever upp till Kumashimos teori om en undervisning som förändrar elever och samhälle med hänsyn till normer om kön och sexualitet, så som dessa formulerats av Judith Butler. Studien har med hjälp av diskursanalytiska verktyg visat att så inte är fallet. LÄS MER

  5. 15. "Det är väl min egen lathet, ambition och inspiration som sätter gränser" : En normkritisk genusstudie om engelsklärares val av romaner till litteraturundervisningen

    Master-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Karolina Tennholt Bortz; [2011]
    Nyckelord :gender; anti-oppressive; male norm; English literature; genus; normkritik; manlig norm; engelsk litteratur;

    Sammanfattning : From an anti-oppressive and a gender perspective, the aim of this paper is to examine whether three English teachers at a comprehensive school in Stockholm make gender conscious selections when selecting novels for their English literature lessons. Through quantitative research, semi-structured interviews and e-mail interviews with these teachers I have attempted to find out if they include both male and female writers when selecting English novels for their students and also what factors affect their selections. LÄS MER