Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 5434 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Fråga inte om kunden tvättar pengar Avvägningen mellan integritetsskydd och intresset av att motverka finansiell brottslighet i svenska och europeiska rättskällor"

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Viktoria Dikis; [2024-02-19]
    Nyckelord :Penningtvätt; Kundkännedom; AML; Dataskydd; Integritet; Brottsuppgifter; Personuppgiftsbehandling;

    Sammanfattning : Kreditinstitut är skyldiga att riskbedöma sina kunder enligt penningtvättslagen. Skyldigheten kan enligt penningtvättsregelverket i vissa fall innefatta beaktandet av brottsuppgifter vid bedömningen av kundens riskprofil. LÄS MER

  2. 2. Den moderna organisationen i en föränderlig miljö - En kvalitativ fallstudie av ett förändringsarbete i en svensk nischbank

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Marcus Tornée; Ebba Öberg; [2024-02-13]
    Nyckelord :Förändringsarbete; vision; strategiutveckling; nischbank; externa drivkrafter; molnet; konkurrens; utmaningar;

    Sammanfattning : I en tid där samhället ständigt förändras och utvecklas har banksektorn fått möta nya krav och förväntningar från marknaden. Efterfrågan på digitala lösningar, tekniska innovationer och nya kundbeteenden är saker svenska banker behövt anpassa sig till under senare år. LÄS MER

  3. 3. IFRS 15 och dess påverkan på värderelevansen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ellen Blomqvist; Sofia Hamrin; [2024]
    Nyckelord :Värderelevans; IFRS 15; redovisningsinformation; intäktsredovisning; intäkter;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur införandet av IFRS 15 Intäkter från avtal med kunder har påverkat värderelevansen för svenska företag noterade på Nasdaq Stockholm. Syftet med studien är att genom regressionsanalys undersöka huruvida värderelevansen av redovisningsinformation och intäkter har ökat efter de nya riktlinjerna för intäktsredovisning. LÄS MER

  4. 4. Konsumenters inställning till personlig marknadsföring : En kvantitativ studie av konsumenters syn på personlig marknadsföring och dess konsekvenser för kundlojalitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Maja Palmqvist; Axel Vallenor; [2024]
    Nyckelord :Personalized marketing; offers; strategy; attitude; privacy; integrity; Word of Mouth; loyalty;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka konsumenters inställning till personlig marknadsföring med utgångspunkt i personlig integritet. Vidare är studiens syfte att undersöka om personlig marknadsföring kan leda till kundlojalitet med hjälp av Word of Mouth som proxy. LÄS MER

  5. 5. En stiftelses dilemma

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Axel Bengtsson; Filip Höök; [2024]
    Nyckelord :Korsdrag; intressenter; förväntningar; strategi; stiftelse; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: En Stiftelses Dilemma: En kvalitativ studie om en stiftelses balansgång mellan förväntningar och verksamhet under Covid-19 pandemin Seminariedatum: 11 januari 2024 Kurs: FEKH49 - Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Axel Bengtsson och Filip Höök Handledare: Stefan Sveningsson Fem nyckelord: Korsdrag, intressenter, förväntningar, strategi, stiftelse Forskningsfråga: Hur vidhåller man som organisation strategisk konsistens när omgivningen ställer nya krav på verksamheten? Syfte: Studien ämnar att bidra till förståelse för hur strategiska beslut påverkas av förväntningar från intressenter genom att undersöka ett bostadsbolags hantering av förväntningar som uppkom under Covid-19 pandemin i relation till företagets verksamhet. Metod: Genom en kvalitativ intervjustudie har empiri från fyra anställda på det undersökta bostadsbolaget samlats in. LÄS MER