Sökning: "Kundpreferenser"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet Kundpreferenser.

  1. 1. En kvalitativ studie av faktorer som påverkar konsumenters preferenser till elbilar i Sverige

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Kawa Zarifnejad; Darian Garmiani; [2021]
    Nyckelord :Elbil; innovation; laddningsinfrastruktur; kundpreferenser;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på vad som påverkar konsumenters preferenser till elbilar i Sverige genom intervjuer med organisationer som har ansvar för att sprida elbilen. Studien visar att det bland konsumenter finns en negativ uppfattning av både elbilens användarvänlighet och nytta, vilket påverkar preferenserna negativt. LÄS MER

  2. 2. Orsaker till livsmedelsförluster och livsmedelsavfall längs med värdekedjor av nötkött och potatis : Ett samverkande angreppssätt för att förebygga dess uppkomst

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Lily Gao; Emelie Johansson; [2021]
    Nyckelord :Food loss; food waste; food supply chain; voluntary agreement; root cause analysis; Livsmedelsförluster; livsmedelsavfall; värdekedja; frivillig överenskommelse; rotorsaksanalys;

    Sammanfattning : Ungefär en tredjedel av all mat som produceras runt om i världen går förlorad eller slängs, vilket resulterar i negativ påverkan på klimat och miljö, ekonomiska förluster samt bortfall av mat som annars kunnat tillgodose människor med mat. Att förebygga matsvinn har således flera positiva synergieffekter, men det behövs mer kunskap om orsaker till varför det uppstår samt ett fortsatt arbete för att företag, myndigheter och organisationer gemensamt ska kunna arbeta med svinnproblematiken. LÄS MER

  3. 3. Transition towards plant-based dairy substitutes : An exploratory study on the driving forces and the windows of opportunity for startups

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Nishapa Chowpradith; Kevin Kullgren; [2021]
    Nyckelord :Plant-based Dairy Substitutes; Sustainable Food Startups; Sustainability Transitions; Business Model Innovation; Multi-level Perspective; Växtbaserade Mejeri-substitut; Hållbara Startups; Hållbarhets-övergångar; Business Model Innovation; Multi-level Perspective;

    Sammanfattning : A radical shift in consumption and production of food is necessary to combat climate change. This has sparked interest in diets and their implications on the environment, both among researchers and among consumers. Plant-based dairy substitutes is one field of products that is experiencing significant growth. LÄS MER

  4. 4. Sustainable Business Model Innovation in Practice : An exploratory case study of a traditional clothing retail company

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Lisa Krondahl; [2020]
    Nyckelord :Sustainable Business Model Innovation; Sustainable Business Model; Fashion Retail Industry; Sustainable Competitive Advantage.; Hållbar affärsmodellsutveckling; Hållbar affärsmodell; Modeindustri; Hållbar konkurrensfördel;

    Sammanfattning : Our world is rapidly being redefined by digitalization and disruptive innovations such as changing customer preferences, demographical shifts, and by putting tremendous environmental pressure including scarce resources and a contribution to climate change. Change under these circumstances often brings traditional business models to lose their competitive edge and in the end fail. LÄS MER

  5. 5. Greening the Banks - Are the Customers Onboard : A study into the effects of green banking products on Swedish retail banking customers

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Thomas Nilsson; Rasmus Schwerin; [2019]
    Nyckelord :Green Banking; Retail Banking; Green Banking Products; Customer Loyalty; Customer Satisfaction; New Service Development; Customer Knowledge; Customer Preferences; Consumer Behavior; Gröna Bankprodukter; Kundlojalitet; Kundnöjdhet; Grön Bank; Banktjänster för Privatpersoner; Ny Serviceutveckling; Kundkunskaper; Kundpreferenser; Konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Increasing climate awareness, the Paris Agreement urging institutions to enable the economic transition toward sustainability and the looming possibility of environmental regulations are challenges facing the banking sector today. This study however chooses to see opportunities in a changing retail banking environment, investigating what green banking products customers want their bank to provide and how the introduction of green banking product might impact customer loyalty. LÄS MER