Sökning: "Kunskap. Kunskapsutveckling. Idrott och Hälsa."

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Kunskap. Kunskapsutveckling. Idrott och Hälsa..

  1. 1. Elevers förflyttningar före och efter idrottslektioner – mer än bara förflyttningar?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Andreas Isaksson; [2023]
    Nyckelord :förflyttningar; Idrott och hälsa; kunskapsutveckling; relationer; välmående;

    Sammanfattning : På platser utanför de formella undervisningssituationerna har skolan inte alltid insyn i de kunskaper och värderingar som förmedlas, eftersom skolpersonal inte alltid är närvarande. Sådana platser kan vara de förflyttningar och övergångar som eleverna gör mellan olika platser i samband med idrottslektioner. LÄS MER

  2. 2. Fritt fram för friluftsliv? - En kvalitativ intervjustudie om hur idrottslärare arbetar med kunskapsutveckling i friluftsliv inom ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Martin Svensson; Nelly Bystedt; [2020]
    Nyckelord :Friluftsliv; skola; idrott och hälsa; lärare; kunskap;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att undersöka hur lärare arbetar med kunskapsutveckling i friluftsliv inom ämnet idrott och hälsa samt få en tydligare bild av lärares syn på friluftsliv då det är en del av idrottsämnet från grundskolans årskurs 1 till gymnasiet. Syftet är även att se vad lärare anser är viktig kunskap för elevers lärande inom friluftsliv. LÄS MER

  3. 3. Extra anpassningar i ämnet Idrott och hälsa : En kvalitativ intervjustudie med åtta lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mikael Sundin; Patrik Tellgren; [2019]
    Nyckelord :Inclusion in Physical Education; Adjustment; Special Needs; Physical Education; Special Educational Needs; Disabilities and Support.;

    Sammanfattning : Den här studien bygger på åtta intervjuer med lärare i ämnet idrott och hälsa från fem olika skolor i grundskolans senare år och gymnasiet. Vårt syfte är att bidra med större kunskap om hur lärare inom ämnet Idrott och hälsa talar om möjligheter och utmaningar för extra anpass-ningar samt deras erfarenheter om olika former av extra anpassningar utifrån ett specialpeda-gogiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Formativ bedömning för lärande : En kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa arbetar formativt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Edis Aliskovic; [2019]
    Nyckelord :Formativ bedömning; bedömning för lärande; feedback; nyckelstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om idrott och hälsa lärares upplevelse av att arbeta med formativ bedömning. Studien utgår ifrån följade frågeställningar: Hur beskriver lärarna begreppet formativ bedömning? Hur tillämpar lärarna formativ bedömning i sin undervisning?  För att få svar på frågeställningarna genomfördes kvalitativa intervjuer med sju stycken idrott och hälsa lärare för årskurs 7-9. LÄS MER

  5. 5. Yngre elevers lärande i ämnet Idrott och hälsa : En undersökning av vad elever i årskurs två lär sig samt upplever att de ska lära sig i ämnet idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Martin Pettersson; [2018]
    Nyckelord :Kunskap; Kunskapsutveckling; Idrott och Hälsa.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på hur elever i årskurs 2 uppfattar ämnet idrott och hälsa. Dels hur eleverna uppfattar ämnets syfte och vad de anser att ska lära sig men samtidigt vad de egentligen lär sig i ämnet. LÄS MER