Sökning: "Kunskaper om drama"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden Kunskaper om drama.

  1. 1. Förskollärares förhållningssätt inom musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Rochan Kochi; Luz Bernales; [2024]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; musik; musikdidaktik; musikundervisning;

    Sammanfattning : Abstrakt Enligt Lpfö 18 (Skolverket, 2018) ges barn möjlighet att utforska estetiska former såsom drama, rörelse och musik. Under våra verksamhetsförlagda utbildningar (VFU) perioder noterade vi barns glädje vid exponering för ljud och musik, där musiken blir en form av självuttryck och integrerat lekande och lärande. LÄS MER

  2. 2. Förkroppsligad undervisning i det periodiska systemet : En undersökning av hur gymnasieelever upplever att ta till sig kunskap med rörelser.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anders Truedsson; [2023]
    Nyckelord :förkroppsligat lärande; kemi; periodiska systemet; rörelseintegrerade arbetssätt; rollspel; drama.;

    Sammanfattning : Skolan ska trakta efter att alla elever får uppleva fysisk aktivitet under skoldagen, detta är en utmaning som alla lärare inom skolan måste förhålla sig till.  Denna studie är tänkt att bidra med kunskap om ett alternativt arbetssätt i kemi genom att undersöka hur eleverna upplever att arbeta förkroppsligat och hur de gestaltar sina kunskaper. LÄS MER

  3. 3. Pedagogiskt drama somarbetsmetod : En intervjustudie om fyra lärares uppfattning avpedagogiskt drama i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :emelie karlsson; [2023]
    Nyckelord :Pedagogiskt drama; grundskola; undervisning; estetiska uttrycksformer;

    Sammanfattning : Denna studie belyser fyra lärares uppfattning om pedagogiskt drama somundervisningsmetod. Syftet är att genom intervjuer av fyra lärare i grundskolanundersöka hur dessa lärare menar att de använder sig av drama i sinundervisning, samt vilka förmågor och kunskaper som kan utvecklas genomdet arbetssättet. LÄS MER

  4. 4. Darwinfinkar - Ett Processdrama : En studie om effekten av drama som undervisningsmetod inom biologi i grundskolans år 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Biologi

    Författare :Hanna Wallin; [2023]
    Nyckelord :biologi; evolutionsteori; processdrama;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om inslag av drama i undervisningen kan användas som metod för att gynna elevers kunskapsutveckling inom evolutionsteorin, i grundskolans årskurs 4–6. Studien genomfördes i årskurs 5 på en kommunal skola i Mellansverige. LÄS MER

  5. 5. Drama i so-undervisningen : En studie om lärarstudenters inställning till att använda drama i so-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Augustinson; Marie Stenström; [2022]
    Nyckelord :Drama; so-undervisning; lärarstudenter; kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : Drama ska vara ett inslag i skolans verksamhet och tidigare forskning visar att drama är ett bra verktyg som kan användas för att fördjupa elevernas kunskaper i alla skolans ämnen. För att drama ska bli en del av so-undervisningen det viktigt att lärare har kompetens inom både so-ämnet och inom drama. LÄS MER