Sökning: "Kunskapssyn förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 28 uppsatser innehållade orden Kunskapssyn förskola.

  1. 16. Geometri i förskolan : En studie av Reggio Emilia, Montessori och I Ur och Skur

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Linda Bruhn; Monika Lindberg; [2014]
    Nyckelord :Förskola; matematik; geometri; Reggio Emilia; Montessori; I Ur och Skur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka olika pedagogiska inriktningars arbete med momentet geometri, för att få en inblick i vilket arbetsätt de har med former, rumsuppfattning och mätning som här representerar begreppet geometri. Studien beskriver de olika inriktningarnas kunskapssyn och arbetssätt som framkommit genom intervjuer av pedagoger inom Reggio Emilia, Montessori och I Ur och Skur. LÄS MER

  2. 17. Pedagogiska kartläggningar i förskolan.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Charlotta Widman Pettersson; [2013-10-17]
    Nyckelord :kartläggning; förskola; diskursanalys;

    Sammanfattning : Syfte: Att möta alla barns olika behov och förutsättningar är en utmaning för förskolan. Tidi-gare forskning visar att pedagogernas kunskap och syn på barn är betydelsefull för dokumentationernas innehåll och således även för de pedagogiska kartläggningarna. LÄS MER

  3. 18. Samspel och lärande i förskolan : En observationsstudie om sampelets betydelse för barns lärande i förskolan

    M1-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Einarsson; Ann-Charlotte Rabenius; [2013]
    Nyckelord :Samspel; samspelsmönster; lärande; intention; förhållningssätt; barnsyn; kunskapssyn; förskola och pedagog;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna uppsats är att undersöka lärandet uttryckt i vardagliga samspelshandlingar mellan pedagog och barn i en förskola. Mer specifikt har vi intresserat oss för vilka förutsättningar pedagogerna skapar för barnens lärande och vilka mönster som framträder i dessa samspelshandlingar. LÄS MER

  4. 19. Waldorf, Montessori och Kommunal förskola : -Hur resonerar man?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Färnlöf; Emilia Wadenbäck; [2012]
    Nyckelord :Waldorf; Montessori; pedagogik; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete var att jämföra Montessoripedagogik, traditionell pedagogik och Waldorfpedagogik utifrån föräldrasamverkan, skolförberedelse, kunskapssyn, pedagogens roll och synen på barns förutsättningar att lära. Vidare under forskningsarbetets gång har vi intervjuat verksamma pedagoger inom de valda pedagogikerna. LÄS MER

  5. 20. Hur beskrivs lek i förskolans dokument? : Hur ser chefer och pedagoger på lek?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jennie Bengtsson; Siv Peterson; [2012]
    Nyckelord :Lek; förskola; lek i syfte att lära; lustfyllt lärande; barnsyn; kunskapssyn; läroplan; medvetet bruk av lek; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Förskolan ingår i det svenska skolväsendet och är första steget i det livslånga lärandet. Detta lärande ska ske genom ett medvetet bruk av lek, enligt läroplanen för förskolan. Syftet med undersökningen var att ta reda på hur leken beskrivs på lokal nivå i förskolors dokument. LÄS MER