Sökning: "Kunskapssyn prov"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Kunskapssyn prov.

  1. 1. Bedömning och lärande : En kvalitativ studie om tre lärares och en rektors uppfattning och tillämpning av formativ och summativ bedömning i ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jonsén Jennie; [2021]
    Nyckelord :ansvarsstyrning; behaviorism; formativ bedömning; konstruktivism; samhällskunskap; sociokulturell kunskapssyn; summativ bedömning;

    Sammanfattning : Bedömning av elevers kunskaper har under 1900-talet varit starkt kopplat till inträde och urval till högre utbildning och arbetsliv. Bedömning har traditionellt uppfattats som mer eller mindre liktydigt med prov och betyg, vad som brukar benämnas summativ bedömning. LÄS MER

  2. 2. Måste 15-åringar kunna skriva krönikor? : Förekomsten av genreord, och deras betydelse, i nationella prov i svenska och svenska som andraspråk 1985-2014

    M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Ågren; [2021]
    Nyckelord :genreteori; genreord; nationella prov; skrivbedömning; textkvalitet; texttypologi; svenska; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Många vetenskapliga studier har visat att lärare påverkas av nationella prov. Uppgifterna som förekommer på proven, samt de medföljande bedömningsanvisningarna, har betydelse för hur lärare ser på vad som bör prioriteras i undervisningen och hur elevers resultat ska bedömas. LÄS MER

  3. 3. Får Gud godkänt i biologi? : En jämförelse av resultat på nationella prov i biologi mellan skolor med kopplingar till religiösa organisationer och övriga skolor.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Björn Palmqvist; Desirée Sjöström; [2021]
    Nyckelord :waldorfskolor; antroposofi; skolor med religiös anknytning; konfessionella friskolor; nationella prov; kunskapssyn; biologi;

    Sammanfattning : Föräldrar har enligt europakonventionen rätt att välja en utbildning åt sina barn som är i överensstämmelse med föräldrarnas religiösa eller filosofiska övertygelse, vilket är grunden för waldorfskolor och konfessionella friskolor i Sverige. Trots att undervisningen i sådana skolor enligt skollagen ska vara ickekonfessionell har dessa skolor ibland anklagats för att bedriva religiös indoktrinering. LÄS MER

  4. 4. Lärares erfarenheter av nationella prov i biologi. : En kvalitativ studie i grundskolans senare år.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Eric Rabitsch; [2017]
    Nyckelord :National tests; fulfilling of aims; views on knowledge; Nationella prov; måluppfyllelse; kunskapssyn;

    Sammanfattning : Nationella prov i biologi infördes 2009 i den svenska skolan. Målet med dessa prov är att skapa ett jämställt bedömningsunderlag oberoende av vilken plats i landet som undervisningen bedrivs. En trend bland svenska elever är att deras kunskaper inom naturorienterande ämnen har försämrats under senare år. LÄS MER

  5. 5. Man går till skolan för att göra saker, bli bedömd och visa upp sig, inte för att lära sig : En litteraturstudie om hur betyg och bedömning påverkar, lärare, elever och kunskapssyn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Malin Granqvist; Anna-Karin Holmlund; [2016]
    Nyckelord :Bedömning; betyg; elever; kunskap; kunskapssyn likvärdighet; lärare; motivation; mätbar; prov; reform; skoljag; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Skolans styrdokument beskriver svensk skola som en skola för alla, vilket utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv blir komplext. Vi har idag ett mål och resultatstyrt skolsystem, vilket innebär att om elever ska lyckas i skolan krävs det att eleven blir godkänd utifrån kunskapskriterier som förväntas uppnås inom en bestämd tid. LÄS MER