Sökning: "Kursledare"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet Kursledare.

  1. 1. Lärande i utmanande föräldraroller : om föräldrars lärande i föräldrautbildningar

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Mattias Eveborn; [2021]
    Nyckelord :Behavoral Parental Training; BPT; kontextuell analys; lärande; Komet; förälder;

    Sammanfattning : Behavoral Parental Training, BPT, är en stödinsats där föräldrar till barn som ofta hamnar i konflikter lär sig strategier som minskar både föräldrars stress och barnens risk för sociala problem. Denna uppsats frågar vilka kvalitéer som kännetecknar föräldrarnas lärande genom BPT och vill därför studera, beskriva och förstå detta lärande. LÄS MER

  2. 2. Nära möten på distans : Tillitsfulla möten i digitala kurser i folkbildningen

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Katharina Persson; [2021]
    Nyckelord :popular education; distance courses; trust; social presence; teaching presence; folkbildning; distanskurser; tillitsfulla möten; pedagogisk närvaro; social närvaro; studieförbund.;

    Sammanfattning : Flera studier visar att det tillitsfulla mötet är viktigt inom folkbildningen, men hur skapas det i det digitala rummet? Studien syftar till att bidra med kunskap om strategier och pedagogiska praktiker som stärker det tillitsfulla mötet och skapar en lärmiljö där deltagarna kan vara öppna, dela sina erfarenheter och lära av varandra i nätbaserade kurser. Undersökningen har inspirerats av en designbaserad forskningsmetod. LÄS MER

  3. 3. Samtal för formativ bedömning i förskollärarprogrammet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Martina Borg; [2020-04-09]
    Nyckelord :verksamhetsförlagd utbildning; VFU; Bedömning; formativ bedömning; lärarutbildning; sociokulturellt perspektiv; självbedömning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärarstudenters lärande stöttas under formativa bedömningssamtal, med ett sociokulturellt perspektiv som utgångspunkt. Mitt intresse för formativ bedömning och lärande i samtal under högre utbildning grundar sig i min bakgrund som förskollärare och som kursledare och lärare inom verksamhetsförlagd utbildning i ett förskollärarprogram. LÄS MER

  4. 4. Upplever fysioterapeutstudenter icke formella förväntningar gällande träning under utbildningen? : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Åsenlöf: Fysioterapi

    Författare :Victoria Eliasson; Emma Eneberg; [2020]
    Nyckelord :Non-formal expectations; exercise; physiotherapy students; stereotypes; students health;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förkunskapskrav inom träning finns inte i den grundläggande behörigheten till fysioterapeutprogrammet. Tidigare studier påvisade att en stereotypisk bild av fysioterapeutyrket fanns och att träning är en del av yrket. Fysioterapeutprogrammet lyfts också fram som ett krävande program som kan upplevas stressande. LÄS MER

  5. 5. Upplevelser av Skills Anhörigutbildning - En studie som undersöker en psykoedukativ insats i storgrupp om ADHD i en verksamhetskontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Ellen Burman; Fanny Söderberg; [2020]
    Nyckelord :ADHD; psykoedukation; psykoedukation för anhöriga; Skills; implementering; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of the present study was to investigate the implementation of psychoeducation (Skills) delivered to a large group of participants that had a relationship to a child with ADHD. The study used data from multiple actors involved in the implementation; participants, the lecturers and the organization. LÄS MER