Sökning: "Kuslig"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Kuslig.

  1. 1. Spirits, Bath Houses & Music : A Qualitative Textual Analysis of the Music & Characters in Spirited Away

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Anna Johansson; Malin Wollin Persson; [2022]
    Nyckelord :Film Music; Characters; Spirited Away; Textual analysis; Multimodality; Neoformalism;

    Sammanfattning : This thesis delves into film music and how it can be used to shape and influence the viewer on different levels, as well as how the music in itself portrays a character. A qualitative textual analysis was used in order to get an answer to these questions. LÄS MER

  2. 2. Kuslig eller gullig? : Barnboksgestaltning av tjuvmjölkande harar ur folktron

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Kristin Walkhed; [2021]
    Nyckelord :Folksagor; Immateriella kulturarv; Karaktärsdesign; Mjölkharar; Co-design;

    Sammanfattning : Problemområdet för den här studien handlar om vilka särmärken eller attribut målgruppen (barn mellan ca 5 - 13) föredrar hos ett magiskt folktroväsen, mjölkhare. Känt från bland annat medeltida kyrkomålningar av Albertus Pictor. Arbetsmetoden har i studien varit bildanalys av ikonologisk karaktär. LÄS MER

  3. 3. Kusliga karaktärer : Orsak och uncanny valley inom animation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Patrik Lindmarker; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uncanny valley är en teori som föreslår att humanoida objekt som brister i sin liknelse till riktiga människor framkallar känslor av kuslighet och motvilja hos observatörer. Uncanny valley inkluderar inte enbart grafiska humanoida objekt utan även till exempel verkligt existerande humanoida robotar och verklighetstrogna dockor. LÄS MER

  4. 4. Det Unheimliche och hemmet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Niels Pettersson Sandmark; [2018]
    Nyckelord :Das Unheimliche; Sigmund Freud; Kuslig; Uncanny; Home; Heim; Hem; Horror; Skräck; Architecture; Arkitektur; Dwelling; Bostad; Virtual Reality; Horror Movie; Skräckfilm; Psychoanalysis; Psykoanalys; Doppelganger; Dubelgångare; Déjà vu; Labyrint; Labyrinth; Photography; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Under mina sista år som student på arkitektskolan i Lund har jag flera gånger stött på något som jag uppfattar som en diskrepans mellan människors upplevda trygghet av och den statistiskt kartlagda säkerheten för ett givet rum eller plats. Det är för mig intressant hur ett ställe som Stureplan i Stockholm, berömt för dess nattliv men också ökänt för dess höga nivåer av kriminalitet, kan uppfattas som betydligt mer behagligt att vistas i än den ”harmlösa” närliggande kyrkogården. LÄS MER

  5. 5. Obehag i en neutral miljö : En studie i att påverka upplevelsen av en virtuell miljö som inte är typisk för skräckgenren

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Susanna Niemi; [2017]
    Nyckelord :obehag; kuslig; främmande; blod; ensamhet; mörker; stadsmiljö;

    Sammanfattning : Det här arbetet undersöker påverkan på känslan av obehag i en miljö som inte är typisk för skräckgenren. Arbetet är baserat på teorier från Sigmund Freuds (1919) The Uncanny, samt Therriens (2009) Games of Fear: A Multi-Faceted Historical Account of the Horror Genre in Video Games för ett mer modernare spelrelaterat perspektiv. LÄS MER