Sökning: "Kvalitativ Fenomenologisk forskningsmetod"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden Kvalitativ Fenomenologisk forskningsmetod.

  1. 1. Samarbetet mellan chefer och HR: En fenomenologisk studie om hur chefer och HR upplever samarbetet mellan dem

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Nema Sillah Bagge; Vanessa Henrysson Roqueta; [2024]
    Nyckelord :Human resources; chefer; samarbete; kommunikation; ansvarsområden; organisationskultur; Social Sciences;

    Sammanfattning : De arbetsområden där chefer och HR delar ansvar och behöver samarbeta är många. Detta beror i huvudsak på att både chefer och HR besitter personalansvar, där HR:s roll primärt är att stötta chefer i deras arbete på olika sätt. LÄS MER

  2. 2. Individen i tiden - en för alla och alla för mig : En kvalitativ studie om nyexaminerade personalvetares upplevelser kring deras anställningsbarhet och vem som bär ansvaret enligt dem

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linn Gruneau; Elin Berglund; [2023]
    Nyckelord :Employability; higher education; HR; human resource graduates; employee; Anställningsbarhet; högre utbildning; HR; nyexaminerade personalvetare; medarbetare;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka nyexaminerade personalvetares självupplevda anställningsbarhet och få en nyanserad förståelse för vem som bär ansvaret för anställningsbarheten. Studien har utgått från följande tre forskningsfrågor: I vilken utsträckning upplever personalvetare att de är anställningsbara efter avslutad akademisk utbildning? och Vem ansvarar enligt personalvetares upplevelser för deras anställningsbarhet på arbetsplatsen? och Vem bör enligt personalvetare ta ansvar för deras anställningsbarhet? Dessa frågeställningar har besvarats genom en kvalitativ forskningsmetod där semistrukturerade intervjuer genomförts med åtta nyexaminerade personalvetare. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskors upplevda verklighet : En kvalitativ studie om sjuksköterskors upplevelse av arbetsmiljön vid en sjukhusavdelning i södra Sverige

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Linda Martinka Kerwer; Alicia Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Work environment; psychosocial work environment; experiences; nurse; staff shortage; lack of balance; lack of communication; support from colleagues; social good; Arbetsmiljö; psykosocial arbetsmiljö; upplevelser; sjuksköterska; personalbrist; bristande balans; bristande kommunikation; kollegialt stöd; samhällsnytta.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva sjuksköterskors upplevelse av arbetsmiljön på en sjukhusavdelning och hur denna upplevelse påverkar deras relation och inställning till arbetet. Metod: Metoden består av en fallstudie som utgår från en abduktiv ansats tillsammans med en kvalitativ forskningsmetod. LÄS MER

  4. 4. Hinder och möjligheter för kvinnor att verka och etablera sig som vinmakare i Europa : This is what happens when a daughter comes home, hasn't learned anything and thinks she can just make wine

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Sissela Smirnoff; Rosanna Reppen; [2023]
    Nyckelord :female winemakers; wine industry; male dominated; patriarchy; social structures; kvinnliga vinmakare; vinindustrin; mansdominerat; patriarkat; sociala strukturer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter och hinder kvinnliga vinmakare stöter på medan de etablerar sig och verkar som vinmakare i Europa. Studien undersöker även fördjupade kunskaper om historiska och kulturella föreställningar om genus inom vintillverkning. LÄS MER

  5. 5. Krishantering inom familjeföretag : En kvalitativ studie om hur små familjeägda restauranger hanterat covid-19 krisen

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Vian Ishak; Fatma Zerom; [2023]
    Nyckelord :Crisis management; small business; family business; restaurant industry; covid-19; strategy; culture; management; entrepreneurial ecosystem; replacement planning; Krishantering; småföretag; familjeföretag; restaurangbranschen; covid-19; strategi; kultur; management; entreprenöriella ekosystem; ersättningsplanering;

    Sammanfattning : Background: A crisis can be defined as a circumstance or event that threatens a company's performance and indicates the need to take action within the company to prevent potential losses. Companies and industries are affected by crises in different ways, and the nature of the crisis can also affect performance. LÄS MER