Sökning: "Kvalitativ fallstudie supply chain"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden Kvalitativ fallstudie supply chain.

  1. 1. Utmaningar och möjligheter med implementering av cirkulär supply chain inom modebranschen. En fallstudie av två svenska modeföretag.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jenny Hansen; Elin Fryckberg; [2023-09-01]
    Nyckelord :Cirkulär supply chain; Cirkulär strategi; Cirkulära loopar; Cirkulära modeller; SWOT; Hållbar modebransch;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att göra en fallstudie av två modeföretag och deras arbete med cirkularitet inom supply chain. Vidare undersöker studien möjligheter och utmaningar med implementering av cirkulära strategier. LÄS MER

  2. 2. Utmaningar och förbättringar av standardiserat vårdförlopp för bröstcancer med hjälp av vårdlogistik : en fallstudie i Region Kronoberg

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Diana Hamidi; Frida Borgström; Gustav Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Flaskhals; Kapacitetsplanering; Koordinering; Lean healthcare; Process management; Samordning; Standardisering; Supply chain management; Theory of constraints;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inom SVF för bröstcancer är målet att 80 procent av alla patienter med välgrundad misstanke om cancer inom 28 kalenderdagar ska få påbörja sin första behandling. Region Kronoberg har inte lyckats uppnå målet, vilket är en problematik som grundar sig i resursbrist, ofullständig samordning och koordinering samt en funktionsorienterad struktur. LÄS MER

  3. 3. Third-party risks in industrial control systems: : A case study in the wind power sector

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Abdullahi Ahmed; [2023]
    Nyckelord :Supply chain security; Wind power; Risk management; Third-party risk management; SCADA-system; Säkerhetshantering för försörjningskedjan; Vindkraft; Riskhantering; Tredjeparts riskhantering; SCADA-system;

    Sammanfattning : This report investigates third-party risk for SCADA systems, using Swedish wind power as an empirical case study. Supervisory, Control, and Data Acquisition (SCADA) systems are used in the wind power industry to monitor and control the operational process. The paper also proposed potential strategies for reducing third-party risks and exposures. LÄS MER

  4. 4. Miljöstyrning av leverantörskedjor : En fallstudie på en global leverantörskedja inom tillverkningsindustrin

    M1-uppsats, Jönköping University/JTH, Logistik och verksamhetsledning

    Författare :Linnea Ring; Adam Hogander; [2023]
    Nyckelord :Supplier Relationship Management; Supplier Performance Management.; Batteriprodukter; Bensinprodukter; Koldioxidutsläpp; Leverantörskedjor; Miljöstyrning; Miljörevisioner;

    Sammanfattning : Syfte – Syftet med denna studie är att undersöka hur miljöstyrning kan utformas av tillverkande företag i sina globala leverantörskedjor. För att uppfylla syftet togs två frågeställningar fram: [1] Hur används miljöstyrning i globala leverantörskedjor inom tillverkningsindustrin? [2] Vilka faktorer bör tas i beaktning vid utformning av miljöstyrning i globala leverantörskedjor inom tillverkningsindustrin? Metod – Studien är en fallstudie och består av kvalitativ datainsamling i form av intervjuer och dokumentstudier. LÄS MER

  5. 5. Utvecklingen av Omnichannel inom detaljhandeln : En kvalitativ fallstudie av hur två större aktörer inom svensk detaljhandel ser på sina utvecklingsresor mot ett fullt utvecklat ekosystem för Omnihandel

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Andreas Sülau; [2023]
    Nyckelord :Omnichannel; Retail; Eco system; Digital affärsutveckling; Detaljhandel; Kundcentrerade affärsmodeller; Ekosystem;

    Sammanfattning : Detaljhandeln har under de senaste åren genomgått en genomgripande förändring och shopping har idag fått en helt annan innebörd än tidigare. Kundresan är inte längre en linjär process, utan är snarare ett ekosystem av olika försäljningsställen och kontaktvägar genom vilka kunden rör sig fritt mellan olika kanaler. LÄS MER