Sökning: "Kvalitativ innehållsanalys demokrati"

Visar resultat 1 - 5 av 77 uppsatser innehållade orden Kvalitativ innehållsanalys demokrati.

  1. 1. Förskoledemokrati i praktiken.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Hansson; Karin Göransson; [2024-02-27]
    Nyckelord :Förskola; Demokrati; Aktörskap; Didaktik; Pedagog; Barn;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur pedagoger i förskolan tar sig an demokratiuppdraget och hur det förmedlas till barnen. En utgångspunkt är att demokratiska värden inte kan stå för sig själv utan blir till genom mellanmänskliga relationer. LÄS MER

  2. 2. Skolans främsta uppgift En kvalitativ innehållsanalys av demokratiskildringar i läroböcker för samhällskunskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Marcus Löwgren; [2023-06-15]
    Nyckelord :Samhällskunskap; demokrati; läroböcker; demokratimodeller; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Att lära ut och främja demokrati är en viktig del av undervisningen i skolämnet samhällskunskap. Från statsvetenskapligt håll har det dock påpekats att begreppet ’demokrati’ kan definieras på flera olika sätt. LÄS MER

  3. 3. Vill du öppna dörren till klassrummet så att AI:n får komma in? : En innehållsanalys av diskursen om AI och utbildning i början av 2023.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Linderholm; [2023]
    Nyckelord :AI; AIED; AI ED; AI literacy; democracy literacy; ICT literacy; digital literacy; 21st century skills; social studies didactics; AI; AIED; AI ED; AI-literacy; democracy literacy; IKT-literacy; digital literacy; 2000-talskompetens; samhällskunskapsdidaktik;

    Sammanfattning : Denna undersökning har syftat till att undersöka hur AI anses kunna påverka undervisningen i skolan och samhällskunskapsämnet. Studien baseras på den diskurs som råder inom ämnet. Undersökningen baseras på material i form av tidningsartiklar, en intervju med en forskare och en fokusgruppsintervju. LÄS MER

  4. 4. Bilder av demokratins påverkan på demokratin: En kvalitativ studie av digitaliseringens påverkan på demokratin i samhällskunskapens läromedel

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Kajsa Grandin; [2022-06-15]
    Nyckelord :Samhällskunskap; digitalisering; demokrati; innehållsanalys; läromedel;

    Sammanfattning : Läromedelsbegreppet förekommer inte i skollagen, medan läroplanen hänvisar till att läromedel ska finnas tillgängliga för elevens kunskapsutvecklings skull. Läromedelsbranschen är idag kommersialiserad, vilket tillsammans med digitaliseringen inneburit en ökad mängd olika läromedel att välja mellan som lärare. LÄS MER

  5. 5. Vem styr beslut? : En kvalitativ studie om hur lokalpolitiska beslut kan främja samhällsrisker ochmedborgares möjligheter att påverka dessa beslut.

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Ingrid Hagberg; [2022]
    Nyckelord :Demokrati; Miljöpolitik; Deltagande; Klimatrelaterade risker;

    Sammanfattning : Risker har i alla tider präglat människan och människan har i alla tider försökt hantera dessa.Klimatrelaterade risker är nutidens mest avgörande utmaning, både ekonomiskt, socialt och etiskt. LÄS MER