Sökning: "Kvalitativ innehållsanalys läroböcker genus"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Kvalitativ innehållsanalys läroböcker genus.

  1. 1. Sexualitet, samtycke och relationer i fem svenska läroböcker : En kvalitativ innehållsanalys av skönlitteratur och SSR i fem olika läroböcker för svenska 1 på gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sanne Vikenäs; [2023]
    Nyckelord :Sexualitet; samtycke; relationer; SSR; gymnasieskolan; svenska; svenskämnet; skönlitteratur; läroböcker; genus; heteronormativ;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa innehållsanalys är att undersöka hur lärare i svenskämnet för gymnasiet kan arbeta med skönlitteratur kopplat till sexualitet, samtycke och relationer som värdegrundsrelaterade frågor. Frågeställningarna som används handlar om hur läroböckerna tar upp och behandlar de värdegrundsrelaterade fenomenen sexualitet, samtycke och relationer ur en skönlitterär aspekt och vilken syn på sexualitet och samtycke som framställs i läroböckernas litteraturutdrag. LÄS MER

  2. 2. ”Efter dansen tackar man varandra och pojken följer sedan flickan till hennes plats” : En innehållsanalys av genusframställning om kvinnor och män i läroböcker från åren 1988, 1999 och 2012 i ämnet idrott och hälsa för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Magnus Johansson; [2020]
    Nyckelord :idrott och hälsa; läromedel; genus; kön; diskurs;

    Sammanfattning : Idag och historiskt talar mycket för att undervisningen i ämnet idrott och hälsa har i präglats av stereotypiska och traditionella könsmönster. Samtidigt tycks det ha varit svårt för lärare att bedriva en undervisning som lever upp till både skolverkets och ämnets mål om att motverka just stereotypiska och traditionella könsmönster. LÄS MER

  3. 3. Hur normer förmedlas i läroböcker inom samhällskunskap : En kvalitativ innehållsanalys av normkritiskt perspektiv med fokus på familjekonstellationer, funktionsförmåga, kön/genus och vit/icke vithet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Julia Böjeryd; [2020]
    Nyckelord :Keywords; Social science; Study material analysis; Norm criticism; Family constella-tions; Disability; Gender; Non-binary gender person; Whiteness; Non-whiteness and Upper primary school; Samhällskunskap; Läromedelsanalys; Normkritik; Familjekonstellationer; Funktions-nedsättning; Genus; Könsöverskridande identitet; Vithet; Icke vithet och Grundsko-lan.;

    Sammanfattning : The study’s purpose has been to attract attention and facilitate discussion regarding norms that are present in text books in the social science for upper primary school. The theoretical premiss has been a normcritical perspective based on queer theory, social constructionism and intersectionality. LÄS MER

  4. 4. Läromedel i fysik ur ett genusperspektiv : En innehållsanalys av läroböcker i fysik utifrån jämställdhet och genus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Emmanuel Markatatos; [2020]
    Nyckelord :gender; high school; image analysis; physics; text analysis; textbook analysis; bildanalys; fysik; genus; gymnasiet; kön; läroboksanalys; läroböcker; textanalys;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks tre gymnasieläroböcker i fysik ur ett genusperspektiv. Syftet är attgranska hur mycket utrymme kvinnorna får i förhållande till männen och på vilket sätt manväljer att presentera rollfördelningen mellan dessa. LÄS MER

  5. 5. Läromedelsanalys i svenska som andraspråk : Med fokus på förekomst, framställning och jämställdhet

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Christian Halsöy; [2020]
    Nyckelord :genus; kön; framställning; förekomst; feminint; maskulint; jämställdhet; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Inledning I skolan spenderar elever en stor mängd lektionstid med att arbeta med olika läroböcker. Det är just därför läroböcker behöver analyseras, för att ta reda på vad för värderingar och könsnormer som de förmedlar till svenska elever. LÄS MER