Sökning: "Kvalitativ innehållsanalys textanalys svenska"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden Kvalitativ innehållsanalys textanalys svenska.

  1. 1. HUR PORTRÄTTERAS ITALIENSKA PREMIÄRMINISTRAR I SVERIGE? EN KOMPARATIV STUDIE AV DE ARTIKLAR SOM SKREVS OM SILVIO BERLUSCONI & MATTEO RENZI I DAGENS NYHETER SAMT AFTONBLADET UNDER KALENDERÅREN 2010 OCH 2015

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :David Michaelsson; [2023-04-11]
    Nyckelord :Media bias; Gatekeeping; Medielogik; Korruption; Opartiskhet;

    Sammanfattning : Titel: Hur porträtteras italienska premiärministrar i Sverige? Författare: David Michaelsson Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vad som har skrivits om två italienska premiärministrar av olika politisk profil i två svenska tidningar, Aftonbladet och Dagens Nyheter samt om och hur detta har påverkats av tidningarnas politiska profil. Frågeställning: 1) Hur ofta nämns Italiens premiärminister i de bägge tidningarna? 2) Hur beskrivs premiärministrarna? 3) Undanhålls negativa nyheter om respektive premiärminister med utgångspunkt i tidningens politiska profil? Metod: Kvalitativ textanalys samt kvantitativ innehållsanalys Material: 421 artiklar ur Dagens Nyheter och Aftonbladet under perioderna 2010-01-01 till 2010-12-31 respektive 2015-01-01 till 2015-12-31. LÄS MER

  2. 2. Det offentliga och det privata : En studie i hur media skildrar privatlivet hos fotbollslandslagsspelare

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Charlie Hedman; Nova Stark; [2023]
    Nyckelord :fotboll; sportjournalistik; genus; hegemonisk maskulinitet; stereotypifiering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur svenska medier rapporterar om privatlivet hos manliga och kvinnliga fotbollsspelare i landslaget samt hur rådande maskulinitets- och femininitetsnormer påverkar denna rapportering. Denna studie behandlar skillnaderna i mediernas skildring av privatlivet hos manliga och kvinnliga fotbollsspelare. LÄS MER

  3. 3. Internationella skolmodeller, ett nytt sätt att arbeta med trygghet och studiero i svensk skola? : En kvalitativ textanalys med kvantitativa inslag av internationella skolövergripande modeller för ett hälsofrämjande arbete i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ylva Nordmark; Aida Sehatlou; [2023]
    Nyckelord :skolmodell; skolklimat; positivt skolklimat; trygghet; studiero; hälsofrämjande arbete;

    Sammanfattning : Skolinspektionen (2020) och Regeringens proposition Skolans arbete med trygghet och studiero (2021) har belyst behovet av att utveckla det systematiska kvalitetsarbetet med trygghet och studiero i den svenska skolan. En ökad kunskap krävs om hur man etablerar lärmiljöer präglade av trygghet och studiero. LÄS MER

  4. 4. Har språkkravet för svenskt medborgarskap förändrats under senaste år? : En kvalitativ textanalys av de svenska riksdagspartiernasståndpunkter och argument 2014-2022

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Amilda David; [2022]
    Nyckelord :Sveriges riksdagsdebatter; politiska partier; medborgarskap; språkkrav; ståndpunkter och argument.;

    Sammanfattning : Medborgarskapet har en betydande roll i alla delar av världen. Det kan ges till medborgare antingen vid födelse eller via en medborgarskaps anmäla. LÄS MER

  5. 5. Vem, vad, varför? : En läromedelsanalys om förekomsten av icke-västerländska skönlitterära författarskap och deras funktion i gymnasiets svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Monica Åberg; Sophie Tidén; [2021]
    Nyckelord :eurocentrism; gymnasiet; icke-västerländska författare; kanon; läromedelsanalys och svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka om och hur läromedel i svenska på gymnasiet ger möjligheter att bemöta läroplanens krav kring kulturell mångfald i samband med undervisning om och läsning av skönlitteratur. Metoderna som har använts är kvantitativ innehållsanalys och kvalitativ textanalys. LÄS MER