Sökning: "Kvalitativ intervjuguide pedagogik kasam"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Kvalitativ intervjuguide pedagogik kasam.

  1. 1. Grundlärares känsla av sammanhang i undervisning : En kvalitativ studie om lärares känsla av sammanhang i arbetet med extra anpassningar för elever med ADHD.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Lisa Jarl; Emma Davidsson; [2016]
    Nyckelord :ADHD; stöd; extra anpassningar; klassrum; lärarna;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att få en inblick i hur grundskolelärarna får en känsla av sammanhang (KASAM) i arbetet med extra anpassningar inom ordinarie undervisning för att stödja elever med ADHD. Våra frågeställningar var, vilken begriplighet har lärarna i sitt arbete med extra anpassningar för att stödja elever med ADHD, hur förklarar lärarna att de hanterar extra anpassningar, och vilka extra anpassningar anser lärarna som mest meningsfulla att använda i undervisningen? Vi har använt oss av en kvalitativ metod där sex olika intervjuer utfördes med hjälp av en intervjuguide. LÄS MER

  2. 2. ALLA LIKA OLIKA : Erfarenhet av att arbeta med ungdomar som har Aspergers syndrom

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Josefin Tornberg; Mariana Nilsson; [2008]
    Nyckelord :Aspergers syndrom; ungdomar; beteendeproblem; bemötande; erfarenhet; kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att belysa den erfarenhet och kunskap behandlingspersonal har i sitt arbete som rör ungdomar med diagnosen Aspergers syndrom. Vilken erfarenhet finns det och vilken kunskap anser behandlingspersonal att man behöver ha i möten med ungdomar som har Aspergers syndrom, var frågorna vi ställde. LÄS MER