Sökning: "Kvalitativ textanalys"

Visar resultat 16 - 20 av 2148 uppsatser innehållade orden Kvalitativ textanalys.

  1. 16. Språkattityder i läromedel för gymnasieskolan : En analys av läromedel i svenska och historia ur ett transspråkande perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alicia Broman Tengvall; [2024]
    Nyckelord :Transspråkande; språkattityder; läromedel; gymnasieskolan; monospråkighet; flerspråkighet; undervisning;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar mono- fler- och transspråkande attityder i läromedel för gymnasieskolan. De läromedel som ligger till grund till analysen är läroböckerna Människans texter språket (Sjöstedt, Bengt & Jeppsson, Tomas 2011) vilken används i svenskämnet samt Historia 1b: Den lilla människan och de stora sammanhangen (Långström, Sture et. LÄS MER

  2. 17. “Om du väljer att leva efter kvinnors värden, får du betala vad det kostar.” : narrativ om självförverkligande inom svenska MGTOW

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Robin Baggieri; [2024]
    Nyckelord :MGTOW; Flashback Forum; misogyni; internetrörelser; narrativ; manosfären.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utforska hur de som tillskriver sig till MGTOW:s filosofi på Flashback Forum formar de narrativ som motiverar dem att åtminstone i sinnet överge kvinnor. Det är ett försök att förstå de psykologiska aspekterna samt filosofins natur som sprungen ur internet ligger i centrum. LÄS MER

  3. 18. Fences are like Ghosts are like Monuments : ephemeral social agreements under the neoliberal rule

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Herkules Jansson; [2024]
    Nyckelord :territoriality; nationalism; fencing; bordering; monumentality; nationalist symbolism; nation building myths; memory production; Berzelii park; Raoul Wallenberg; territorialitet; nationalism; staket; gränsdragning; monumentalitet; nationalistisk symbolism; nationsbyggande myter; minnesproduktion; Berzelii park; Raoul Wallenberg;

    Sammanfattning : This essay delves into the intricate dynamics of Berzelii Park, focusing on the interaction between the mesh fence constructed in 2016 and the Raoul Wallenberg monuments. It examines the fence as a nationalist monument, revealing its transformative impact on the communal space and highlighting its role in shaping memories, identity, and ideological conflicts within the urban landscape. LÄS MER

  4. 19. Föreligger skillnader i Försvarsmaktens arbete med jämställdhet före och efter den könsneutrala värnplikten?: En kvalitativ textanalys av Försvarsmaktens officiella dokument om jämställdhetsarbete

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hanna Ohlsén Salahshour; [2024]
    Nyckelord :Swedish Armed Forces; gender equality; top-down implementation; qualitative textual analysis;

    Sammanfattning : This study investigates whether there are differences in the Swedish Armed Forces' gender equality work before and after the introduction of gender-neutral conscription. Previous research indicates that military organizations often encounter resistance in gender equality work, due to deeply entrenched norms. LÄS MER

  5. 20. Kolets resa genom mellanstadiet : En kvalitativ textanalys av läroböcker med syfte att undersöka progression av delprocesser i kolets kretslopp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Veronica Kanfjäll-Yilmaz; Nathali Sörberg; [2024]
    Nyckelord :progression; Bruners spiralprincip; expansive framing; fotosyntes; cellandning; förbränning; koldioxid; kolets kretslopp; textanalys; lärobok; lärarhandledning;

    Sammanfattning : Med premissen att progression ska ske i grundskolans undervisning syftar denna studie till att öka kunskapen om huruvida läromedel och lärarhandledningar belyser sambanden mellan processerna fotosyntes, cellandning, förbränning samt ämnet koldioxid och sätter dem i ett större sammanhang, kolets kretslopp. Detta görs med teoretisk utgångspunkt i Bruners spiralprincip, som säger att grundläggande kunskaper ska ges tidigt för att sedan utvecklas till mer abstrakt allteftersom, och expansive framing, som innebär att läraren ramar in inlärningstillfället både bakåtsyftande och framåtsyftande. LÄS MER