Sökning: "Kvalitetskultur"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet Kvalitetskultur.

  1. 1. Är en stark kvalitetskultur nyckeln till kvalitetsutmärkelser? : En studie om kvalitetskultur i kommunal verksamhet

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Hiba Alkuheli; Lisa Forsaeus; [2023]
    Nyckelord :quality culture; organizational culture; leadership behaviors; the cornerstone model; quality management; quality award; kvalitetskultur; organisationskultur; ledarskapsbeteenden; hörnstensmodellen; kvalitetsledning; kvalitetsutmärkelse;

    Sammanfattning : Sveriges kommuner står inför utmaningar som kräver att sektorn effektiviseras. En ökad kvalitet i verksamheten är ett möjligt, och till synes det mest attraktiva, sättet för kommunerna att effektivisera sig. Verksamheter med en stark kvalitetskultur har större chanser att uppnå god kvalitet och resultat. LÄS MER

  2. 2. Skolbibliotekskultur finns det? : En ansats att söka efter gemensamma värderingar i ett urval av erkänt framgångsrika skolbiblioteksverksamheter.

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Anni Agélii; [2022]
    Nyckelord :Total Quality Management; Quality Culture; Organizational Culture; Values; Leadership; Co-leadership; School library; School library quality; Kvalitetskultur; Organisationskultur; Värderingar; Ledarskap; Medledarskap; Skolbibliotek; Skolbibliotekskvalitet;

    Sammanfattning : Kvalitetskultur är en del av organisationens kultur och en viktig del av att upprätthålla eller förändra en kultur är ledarskapet. I skolorganisationer finns många krav på verksamhetens innehåll och kvalitet i form av lagar och styrdokument. LÄS MER

  3. 3. Från fina ord på papper till systematisk användning av värderingar : En fallstudie av hur värderingar för kvalitetskultur kan integreras i verksamheten

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Marie Junéll; [2021]
    Nyckelord :Total quality management TQM ; quality culture; values; integration; working methods; tools; kvalitetsutveckling; kvalitetskultur; värderingar; integrering; arbetssätt; verktyg;

    Sammanfattning : Allt snabbare förändringar i samhället ställer krav på att organisationerna hänger med i dessa förändringar; att de anpassar sig och utvecklar sig för att bibehålla sitt existensberättigande. Ett sätt att möta dessa utmaningar kan vara att arbeta med offensiv kvalitetsutveckling som karaktäriseras av kulturen och de värderingar den bygger på samt systemsynen. LÄS MER

  4. 4. Avvikelsehantering en isolerad händelse eller en del av ständiga förbättringar : En studie av avvikelsehanteringen i en kommuns egenregi verksamheter inom LSS 9:9

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Heidi Stapf Ekström; [2020]
    Nyckelord :Deviation control; quality culture; communication and organizational learning; Avvikelsehantering; kvalitetskultur; kommunikation och organisatoriskt lärande;

    Sammanfattning : Enligt SOFS 2011: 9 ska kommuner ha ett kvalitetsledningssystem, detta ska generera kunskap och utveckling inom organisationen och respektive förvaltning. En del av denna utveckling, och således kvalitetssäkringen, är arbetet med avvikelsehantering inom de verksamheterna som bedrivs, både inom kommunen och i de av kommunen upphandlade verksamheter. LÄS MER

  5. 5. Att utveckla en stark kvalitetskultur – korrelation mellan ledarskap, medarbetare och kund

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Birgitta Andersson; Terese Enberg; [2020]
    Nyckelord :TQM; Quality management; leadership; customer; Quality culture; Hörnstensmodellen; kvalitets-och verksamhetsutveckling; ledarskap; kund; kvalitetskultur;

    Sammanfattning : Att utveckla kvalitetsarbete i organisationer är ett gediget arbete som kräver ett ledarskap som kan engagera medarbetare och skapa kundnöjdhet. Det finns flera olika verktyg och modeller att använda. I den här studien används hörnstensmodellen som grund. LÄS MER