Sökning: "Kvantitativ innehållsanalys genus medier"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden Kvantitativ innehållsanalys genus medier.

  1. 1. En individuell kvinna mot ett lag av män : En kvantitativ innehållsanalys av Sportbladets innehåll på Instagram i relation till genus

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Ludwig Bergström; [2023]
    Nyckelord :Sportbladet; Instagram; Sportjournalistik; Sociala medier; Gestaltning; Manliga idrottare; Kvinnliga idrottare; Representation;

    Sammanfattning : This study's aim and purpose was to investigate how the Swedish tabloid Sportbladet presentation of female and male athletes could differ on their Instagram page. A quantitative content analysis was used as the method to analyze the 343 posts during a four month period starting in January 1st 2022 to April 30th 2022. LÄS MER

  2. 2. Mångfaldens omslag : En innehållsanalys av kulturell mångfald i bilderböcker på svenska riktade mot barn mellan 0-6 år.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Mina Djalali Dehghani; Emilia Lassfolk; [2023]
    Nyckelord :Cultural diversity; Picture book; Children s book; Representation; Identity; Kulturell mångfald; Bilderbok; Barnbok; Representation; Identitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka kulturell mångfald i bilderböcker på svenska som är riktade mot barn mellan 0-6 år. Projektet skulle bidra med ytterligare kunskap om representationer av kulturell mångfald i barnlitteraturen. LÄS MER

  3. 3. Det offentliga och det privata : En studie i hur media skildrar privatlivet hos fotbollslandslagsspelare

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Charlie Hedman; Nova Stark; [2023]
    Nyckelord :fotboll; sportjournalistik; genus; hegemonisk maskulinitet; stereotypifiering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur svenska medier rapporterar om privatlivet hos manliga och kvinnliga fotbollsspelare i landslaget samt hur rådande maskulinitets- och femininitetsnormer påverkar denna rapportering. Denna studie behandlar skillnaderna i mediernas skildring av privatlivet hos manliga och kvinnliga fotbollsspelare. LÄS MER

  4. 4. Ömtålig, underordnad och frånvarande : En kvantitativ innehållsanalys av genusstereotyper i reklamen i Vogue under 2021

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Andie Ringvall; [2023]
    Nyckelord :Gender; Vogue; Advertisement; Feminism; Gender stereotypes; Genus; Vogue; Reklam; Feminism; Genusstereotyper;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka stereotyper av kvinnor som förekommer i reklamen i Vogue under år 2021. Detta baserat på Goffmans sex stereotyper om genus i reklam, Hirdmans teorier om genussystem och genuskontrakt samt feministisk teori. LÄS MER

  5. 5. Bilder i målfokus: Genuskampen mellan Sportbladet och SVT Sport– : En jämförande kvantitativ innehållsanalys om Sportbladet och SVT Sports gestaltning av genus och sport på Instagram 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Sandra Madestam; Matilda Rydén; [2023]
    Nyckelord :Gender; sports; quantitative content analysis; commercial media; public service; Sportbladet; SVT Sport; Instagram; framing theory; agenda setting.; Genus; sport; kvantitativ innehållsanalys; kommersiell media; public service; Sportbladet; SVT Sport; Instagram; gestaltningsteori; dagordningsteori;

    Sammanfattning : The study aimed to investigate how female and male athletes are framed on Sportbladet and SVT Sport’s Instagram pictures. The study also examines and compares Sportbladet and SVT Sport to see if there are any differences between their coverage, since Sportbladet is commercial media and SVT Sport is public service. LÄS MER