Sökning: "Kvantitativ innehållsanalys kodbok"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Kvantitativ innehållsanalys kodbok.

  1. 1. Så tycker medierna om Elon Musksrelation till sitt X : En studie om medias rapportering efteruppmärksammade X-händelser

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Andreas Pettersson; Kevin Wahlstedt; [2023]
    Nyckelord :Elon Musk; Twitter; X; journalistik; gestaltning;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte Den här studien är relevant då den handlar om sådant som, via media, kan påverka konsumenters åsikter och därav också samhället på olika vis. Syftet med undersökningen är att studera och jämföra hur svensk nyhetsmedia har rapporterat om Elon Musk och Twitter/X. LÄS MER

  2. 2. Ömtålig, underordnad och frånvarande : En kvantitativ innehållsanalys av genusstereotyper i reklamen i Vogue under 2021

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Andie Ringvall; [2023]
    Nyckelord :Gender; Vogue; Advertisement; Feminism; Gender stereotypes; Genus; Vogue; Reklam; Feminism; Genusstereotyper;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka stereotyper av kvinnor som förekommer i reklamen i Vogue under år 2021. Detta baserat på Goffmans sex stereotyper om genus i reklam, Hirdmans teorier om genussystem och genuskontrakt samt feministisk teori. LÄS MER

  3. 3. Kultur eller livsstil? : En kvantitativ och kvalitativ studie över livsstilsjournalistik på svenska kultursidor

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Moa Malmqvist; Morgan Storesund Skarin; [2020]
    Nyckelord :kultur; livsstil; kulturjournalistik; livsstilsjournalistik; kommersialisering; medialisering;

    Sammanfattning : Kulturjournalistiken i Sverige har de senaste 30 åren genomgått en flerdimensionell förändring av omfattning, format och inte minst innehåll. Utvecklingen infaller parallellt med samhälleliga och mediala fenomen som kommersialisering och medialisering. LÄS MER

  4. 4. Interaktion och kommunikation i gymnasiets naturvetenskapliga undervisning – Ett lektionsexempel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Karin Eliasson; [2010]
    Nyckelord :Interaktion; kommunikation; klassrum; naturvetenskaplig undervisning; kemi; gymnasiet; Explora; kodbok; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att undersöka hur lärare och elever interagerar med varandra och hur det naturvetenskapliga innehållet presenteras och kommuniceras under en naturvetenskaplig lektion på gymnasiet. Studien ingår i det nordiska forskningsprojektet Explora som arbetar med naturvetenskaplig undervisning och som har tagit fram en kodbok för detta ändamål. LÄS MER

  5. 5. Manufactured Destiny. Hur svenska medier håller balansen på bortaplan och huvudet kallt i stridens hetta

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation

    Författare :Johan Lindahl; [2009-09-29]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Manufactured Destiny - hur svenska medier håller balansen på bortaplan Författare: Johan Lindahl Inlämnat: 29 maj 2009 Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikazionsvetenskap, Institutionen för journalistik och masskommunikation, Göteborg Termin: våren 2009 Handledare: Bengt Johansson Kursansvarig: Ingela Wadbring Sidantal: 50, inkl. bilaga (kodbok) Syfte: att undersöka hur balanserade och rättvisande svenska nyhetsmedier var i sin rapportering från presidentvalet i USA 2008 Metod: Kvantitativ innehållsanalys Material: 115 artiklar från tre svenska dagstidningar under veckorna före valdagen 4 november 2008 Resultat i korthet: Studien visar att det under de berörda veckorna fanns en klar övervikt av artiklar där demokraten Barack Obama framstod som en trolig vinnare, medan republikanske motkandidaten John McCain var på väg mot en sannolik valförlust. LÄS MER